فالگیری عامل انتشار عقاید باطل و اشتباه

رسول مهدی زاده

مدت مدیدی است که ذهنم را درگیرکرده و نمی‌دانم چطور علاقه‌ام رامطرح کنم؟ گیج و سردرگم شده‌ام و دلم بی قراری می‌کند، با صحبت‌هایش آرام شدم اما حیف که دیر متوجه شدم در خواب و خیال به سرمی بردم و باید با متخصصی آگاه مشورت می‌کردم، مشکلات متعددی برایم پیش آمد که از یک فال شروع شد.

برای گفت و گو درباره تأثیر باورهای خرافی از جمله فالگیری‌های متداول بر زندگی و جامعه به سراغ مرضیه شمالی، روان‌شناس و مشاور رفتیم.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه درجامعه کنونی، یک سری از افراد تمایل دارند از خلقیات، روحیات و شخصیت اطرافیانشان مطلع شوند، گفت: به جز اطرافیان کسانی هم هستند که مورد توجه این افراد قرار می‌گیرند و آن‌ها دوست دارند درباره این اشخاص بیش تربدانند. دسته دیگر هم کسانی هستند که می‌خواهند ازآینده مطلع شوند، تا بتوانند روزهای آتی را بگذرانند این افراد قدرت ریسک کردن ندارند و به همین دلیل به فال گیرها رجوع می‌کنند. دسته سوم نیز افرادی هستند که توانایی برقراری ارتباط بادیگران راندارند ودرارتباط شان دچارمشکل هستند و خصومت وبحث پیش می‌آید. شناختی ازخودشان ندارند ومی خواهند به کمال نفس برسند. علاوه بر مواردی که ذکرشد کسانی هم هستند که می‌خواهند نظرجنس مخالف وکسی که دوستش دارندراجلب کنند به همین علت نزد فال گیرها می‌روند.

مرضیه شمالی از این که فال گیران درایران بااقبال روبروشده اند گلایه کرد و ادامه داد: افرادتحصیل نکرده بیش ترازتحصیل کرده‌ها به سمت فال گیرها می‌روند نکته حائزاهمیت این است که فال گیرها بااطلاعات جزئی (نام وسن و…) کارخودراشروع می‌کنند وبراساس واکنش مراجع کننده عمل می‌کنند واکثرسوالات فال گیرهاکلیشه ایست، طبق آمارهایی که دراین زمینه ارائه شده است، درایران زنان بیشترازمردان درسنین ۱۸ تا ۲۸ سالگی، به فال گیران مراجعه می‌کنند.

شمالی دراین خصوص که در فال گیری پاسخ‌ها هستند که موضوع را گسترش می‌دهند، تصریح کرد: فال گیر تنها سؤال می‌کند و باتوجه به جواب‌های مراجع بحث را ادامه می‌دهد، بنابراین موضوع فقط بیان می‌شود و هزینه‌های اندک برخی فال گیرهاسبب می‌شود که افراد به روانشناس و مشاور مراجعه نکنند و به فال اکتفا کنند، درفال گیری فقط موضوع مطرح می‌گردد و حل نمی‌شود، مشاور مشکل را بررسی می‌کند و راه حل ارائه می‌دهد اما فال گیرآموزش نمی‌دهد فقط مشکل را بازگومی کند و همراه ارباب رجوع نیست درصورتی که روانشناس گام به گام بامراجع همراه است.

وی درخصوص این که برای رسیدن به رضایت اززندگی باید فرد سعی و تلاش کند افزود: برای بهبود روابط بادیگران لازم است که این نکات را درانجام دهد: حقیقت وجود خودش رابشناسد، کوشش برای دست یابی به تحقق نفس وکمال انسانیت، شناخت روحیات وشخصیت سایر افراد، به دست آوردن قدرت گذشت واعتماد به نفس، پذیرفتن دیگران آن چنان که هستند نه آن چنان که مادوست داریم باشند.

مرضیه شمالی درباره علاقه افراد به فال گفت: فال وفال گیری برای سرگرمی وتفریح خوب است اما اگربخواهد اساس زندگی قراربگیرد نابودی را درپی دارد و فرد توانایی مقابله بامشکلات را ندارد وافسرده می‌شود.

این روان شناس و مشاور، نقش فضای مجازی را درانتشار باورهای خرافی مؤثر می‌داند وخاطرنشان کرد: فضای مجازی و اینترنت جز جدایی ناپذیر زندگی مردم شده است، این که بخواهیم ازنقش فضای مجازی چشم پوشی کنیم امکان پذیرنیست چون اینترنت وفضای مجازی درزندگی افراد جامعه نفوذکرده است وتبعاتی هم به همراه دارد که شکستن باورها وارزش های انسانی یکی ازاین تبعات است، درحال حاضرفضای مجازی این امکان رابه افراد می‌دهد که هویت غیرواقعی داشته باشند وافکاروایده های شان را بیان کنند. درمورد فال گیری هم همین طورست، افرادی که باورهای خرافی دارند می‌توانند افکارشان را منتشرکنند ومطلبی که خوانده می‌شود زیربنای تفکررا دگرگون می کندکه این ازمشکلاتی است که به وجودآمده است. ریشه گرایش افراد به فال گیری این است که ازجامعه انتظاردارند بستری رافراهم کند که نیازهایشان رابرطرف کنند هنگامی که این بسترمحیا نشود افراد به صورت فردی وگروه های کوچک به حل مشکلاتشان می‌پردازند. فال گیرهاهم وقتی بااستقبال مواجهه می‌شوند فعالیت‌های جدید وخلاقانه ارائه می‌دهند برای این که اعضا بیشتری راجذب کنند.

مرضیه شمالی درباره اثرات فال گیری درجامعه گفت: عملکردها وپیشرفت ها راکاهش می‌دهد، هم چنین عقاید باطل و اشتباه باقی می‌مانند وبه نسل بعدی منتقل می‌گردد.

وی در پایان نقش خانواده را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: هنگامی که افراد خانواده نتوانند مشکلاتشان رادرخانواده برطرف کنند، هم چنین مشکلات باعث سرخوردگی شده باشد به سمت راه حل‌های غیرمنطقی می‌روند، چون درخانواده بایک سری بایدها ونباید ها مواجه می‌شود. بنابراین به فال گیرها رجوع می‌کنند، فال گیرهافقط به فرد وعده ونوید می‌دهند، بنابراین اعضای خانواده باید بایک دیگرگفت وگوکنند ومسائل راحل نمایند چون خانواده نقش مهم وتعیین کننده درروند زندگی افراددارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *