کابوس بچه‌های طلاق

غزل سلیمانی

در جوامع کنونی طلاق یکی از معضلات اجتماعی است که معمولاً دور نمای بدی دارد.

حق جدایی و متارکه را خداوند در ضرورت برای زنان و شوهران آزاد نموده است، لیکن به فرموده امام صادق علیه السلام: «طلاق عرش خدا را می‌لرزاند.»

در جوامع پیشرفته و جهان اولی‌ها طلاق قدری معمول‌تر و متداول‌تر از کشورهای جهان سوم است. اما با همه این‌ها چیزی که در این بین ربطی به زمان و مکان ندارد، دردی ست که به بچه‌های طلاق تحمیل می‌شود.

مشکلات متداول فرزندان طلاق

خانواده، مهم‌ترین بخش زندگی هر فردی ست. خانواده اختیاری نیست و اصل و نسب از بدو تولد با ما همراه است. مطمئناً هیچ فردی دلش نمی‌خواهد متصل به خانواده‌ای از هم گسسته باشد، اما وقتی این اتفاق می افتد هم توقع ندارد کسی او را مقصر بداند، با او سرد و تلخ رفتار کند، یا با دیدی دیگر به او بنگرد.

از اینجا رانده، از آنجا مانده!

بعضی از فرزندان طلاق، طبق توافقات مادر و پدرشان روزهای معینی در هفته را در کنار پدر یا مادرشان هستند و مدام بین پدر و مادر دست به دست می‌گردند.

حس بدی ست که تا عادت می‌کنی، مجبوری کوله بارت را ببندی و راهی خانه والد دیگرت شوی…!

واگر امتناع کنی بی شک طرف مقابل واکنش نشان می‌دهد و دوباره جو آرام شده به هم می‌ریزد.

تو هم مثل بابا و مامانت هستی!

این جمله را بچه‌های طلاق زیاد می‌شنوند. جرات دست از پا خطا کردن را ندارند. اگر به اقتضای سنشان خراب کاری کردند، اگر حرف گوش ندادند بی شک این جمله را با صدای بلند می‌شنوند که: «تو هم عین مادر و پدرت هستی!»

فشار روحی این جمله زیاد و دردناک است. مقایسه شدن با کسی که منجر به زجر کشیدن توست واقعاً شکنجه آور است.

تنها و منزوی

در زندگی اکثر فرزندان طلاق، یکی از والدین مورد قبول خانواده و فامیلی که در آن زندگی می‌کنند نیست و به همین علت باعث نگاه‌های غیر منصفانه به آن‌ها می‌شود. معمولاً این فرزندان در جمع دوستانه خانواده و فامیل جایی ندارند و تنها و منزوی می‌شوند. اگر در جمعی باشند، خودشان را با چیزهای دیگری سرگرم می‌کنند یا قصد فرار از جمع را دارند.

کسی نیست لاپوشانی کند!

اعتیاد، خلاف، دزدی و زندگی مشترک ناموفق ممکن است برای هر کسی به وجود بیاید. اما اگر برای فردی که برچسب «فرزند طلاق» را با خود به دنبال دارد اتفاق بیوفتد، بی شک سر و صدای بیشتری خواهد داشت و مردم همیشه به دنبال مقصر، نتیجه می‌گیرند که فرزندان طلاق، به دلیل نداشتن خانواده‌ای کامل، ضد اجتماع هستند که دیدگاهی بس مضحک و بی پایه است زیرا که افراد عادی، به دلیل داشتن خانواده یحتمیل اعتیادشان پوشیده می‌ماند، دزدیشان را پای شیطنت و نادانی می‌گذارند و طلاقشان را پای نداشتن تفاهم…

بچه‌های طلاق مظلومند!

با بچه‌های طلاق ازدواج کنیم یا خیر؟ گاهی پذیرفتن این موضوع برای خانواده مقابل کمی دشوار است. مثلاً می‌پرسند: «چه تضمینی هست که زندگی خودش مثل پدر و مادرش نشود؟!» اما شاید آن‌ها قدر خانواده و محبت را بهتر می‌دانند و برای حفظ زندگی مشترکشان بیشتر از دیگران تقلا می‌کنند.

با فرزندان طلاق کمی منصفانه‌تر رفتار کنیم.

مطالب مشابه

1 دیدگاه در “کابوس بچه‌های طلاق”

  1. این مدل مزداتصورم را نسبت به ماشینای ژاپنی عوض کرد.با اینکه اصلا از ماشینای ژاپنی خوشم نمیاد ولی اعتراف میکنم که مزدا۶ واقعا زیباست.ساده ولی در عین حال بسیار شکیل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *