زنان قربانیان آسیب پذیر اعتیاد

رسول مهدی زاده – کیمیای وطن

هنگامی که سرنگ را در بین انگشتانش لمس می‌کند، نمی‌داند چه آینده هولناکی انتظارش رامی کشد. همه اورا طرد می‌کنند، اما او دست بردارن یست و در سیاهی قدم می‌گذارد. لذت آنی او را هربار وسوسه می‌کند برای این که تنها لحظه‌ای ازهمه چیز و همه کس دور بماند وحتی مرگ را برایش به ارمغان می‌آورد. چرا زنان در این دام گرفتار می‌شوند؟

در این رابطه با نسرین انصاری مشاور و روانشناس گفت و گویی داشتیم.

وی به خبرنگار ما گفت: عوامل مختلفی در بروز اعتیاد زنان نقش دارد، که این عوامل عبارتند از: (اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی) به جز این عوامل دسترسی وفراوانی مواد مخدر درجامعه، کنجکاوی، تفریح وکسب نشاط ولذت، مشکلات جسمی و جنسی، خلاهای عاطفی، ازدواج اجباری، دوستان ناباب، ریختن قبح سیگار و قلیان در جامعه فعلی، استفاده از مواد مخدر صنعتی جهت لاغری، زندگی کردن با پدر، یا همسرمعتاد، نداشتن آگاهی و رشد نیافتن مهارت‌های زندگی، تحمل خشونت وقربانی خشونت بودن در اعتیاد زنان دخیل است.

انصاری پس از بیان عوامل آسیب‌هایی که زنان معتاد را تهدید می‌کند، عنوان کرد: اعتیاد برای زنان خطر بیشتری نسبت به مردان دارد چون که زنان معتاد در سن باروری قراردارند و به همین دلیل اعتیاد زنان هشداری جدی برای جامعه محسوب می‌شود و ضربه های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را به همراه دارد یکی از عوارض اجتماعی: متلاشی شدن خانواده است، مرگ براثر موادمخدر، خودکشی وتصادف به خاطرمصرف زیاد آسیبی است که زنان با آن درگیر می‌شوند. عامل دیگر وابستگی شدید و عوارض جسمی و روانی است. شایع‌ترین بیماری روانی افسردگی و اضطراب است. استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد، روابط جنسی پرخطر که باعث بروز بیماری‌های مقاربتی و هپاتیت می‌شود. ازبین رفتن فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی واشتغال فرد، فقر، انحرافات جنسی و روسپیگری هم زنان معتاد را تهدید می‌کند. مورد دیگر که زنان معتاد را گرفتار می‌سازد: زندانی شدن وشریک شدن در جرائم مختلف است.

نسرین انصاری درادامه از نقش خانواده غافل نشد و افزود: اعتیاد یک آسیب اجتماعی تلقی می‌شود که بسترآن ازخانواده نشات می‌گیرد. بی سرپرست یا بدسرپرست بودن زنان، معتادبودن پدریاهمسر یایکی ازاعضای خانواده، وجود خشونت درمحیط خانوادگی (اختلافات خانوادگی)، طلاق، ملامت وسرزنش مداوم درخانواده، بی مسئولیت بودن والدین، کمبود محبت درکودکی، تربیت نادرست کودک، ازدواج اجباری، مشکلات اقتصادی خانواده، نارضایتی اززندگی زناشویی وازهم گسیختگی خانواده، تمام این موردهایی که ذکرشد منجربه ایجاد شرایطی می‌شود که زنان به اعتیادگرایش پیداکنند.

انصاری مشاور وروان شناس از تبعات طرد کردن زنان معتاد گفت: زنان معتاد علاوه بر از دست دادن اعتبار و منزلت اجتماعی خود و ازنظر عرف جامعه هم موردقبول نیستند و خانواده نیزآنان راطرد می‌کنند و اعتیادزنان سبب می‌شود که در رفتارهای ضداخلاقی گرفتارشوند ورابطه عاطفی وانواع حمایت‌های خانوادگی قطع شود که این سر آغاز مشکلات بزرگی برای زنان است. زنان معتاد برای تأمین مواد به روسپیگری روی می‌آورند. شریک شدن در دزدی‌های کوچک و دست داشتن درجرائم بزرگ که منجربه زندانی شدن می‌شود. طردکردن زنان سبب می‌شود که به زنان خیابانی می‌پیوندند، ضرب وشتم، مورد تهاجم قرارگرفتن، ابتلا به انواع بیماری‌های روانی، جسمی و مقاربتی است.

اجتماع هم ازآسیب های اعتیاد درامان نیست، نسرین انصاری دراین باره خاطرنشان کرد و هشدار داد: ازآن جایی که زنان قدرت باروری و فرزندآوری دارند اعتیاد زنان مشکلات ساز می‌شود چون اعتیاد یک زن باردار سبب می‌شود که نوزادی معتاد متولد گردد. کودکی که الگوهای تربیتی ورفتارهای غلطی را دریافت کند وشاهد خشونت وبزه مادرش باشد دربزرگ سالی می‌تواند تبدیل به یک بزهکار شود. یک زن معتاد نمی‌تواند نقش مادری‌اش را به درستی و به خوبی ایفاکند درنتیجه خانواده ازهم می‌پاشد و نسل معتاد پرورش داده می‌شود. هم چنین رشد فرایند اعتیاد آسیب اجتماعی به همراه خواهدداشت. گسترش اعتیاد زنان، کاهش سن اعتیاد، تغییرات الگوهای مصرف، اعتیادهای نوظهور، ارتباط باطلاق و تأثیر اعتیاد برسرمایه های اجتماعی و نیروهای مولد کشورست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *