سفر به سرزمین آسمانی‌ها همراه با «بچه‌های بالا»

فوزیه یکتاپور

کانون راهبردی دخترانه «بچه‌های بالا» در فرهنگسرای پایداری از دل اردوهای راهیان نور رشد کرد و توانست در مدت کوتاهی با سفر به سرزمین آسمانی‌ها، نوجوانان بسیاری را با فرهنگ شهادت آشنا کند.
اگر بخواهیم ایثارگری، فرهنگ غالب مردم و درونی شود، باید علاوه بر عمومی‌بودن از حالت عمدی بیرون آید و وارد ناخودآگاه مردم و به اصطلاح علمای اخلاق ملکه ذهن شود.
برای این کار باید تلاش‌های بسیاری صورت پذیرد. اقدام مناسب برای استفاده هنرمندانه از نمادها در قالب‌های بدیع هنری به منظور بازآفرینی فرهنگی ارزش‌های دفاع مقدس در عین حفظ روح کلی آن‌ها لازم است.
همچنین آموزش و پرورش با تعلیم و تربیت غیرمستقیم، هنری و جذاب مطالب و مباحث عینی و عملی فرهنگ ایثار و شهادت ازجمله ارج‌نهادن به برجستگی‌های ایثارگری و خدمتگزاری، اسرار شهادت‌طلبی و تفاوت آن با مرگ طبیعی، توجه به ادبیات اثرگذار داستانی، فیلم‌ها، تئاترها، اردوها، بازدیدها و … که با نوعی تعادل و البته تفاهم همراه باشد هم، خالی از لطف نیست.در این راستا توجه به نسل جوانی که ادبیات‌ و طرز تفکرشان با نسل‌های اول و دوم انقلاب تفاوت بسیاری کرده و در مقایسه با انسان‌های سال‌های جنگ دچار تغییرات ظاهری و باطنی آشکاری شده‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
برای اینکه امروز بتوان چنین مفاهیم مرتبطی با دوران دفاع مقدس را در ذهن نوجوانان ملکه کرد، باید از راه و مسیر خودشان بهره برد تا بتوان شاهد اثرگذاری آن بود. کانون راهبردی دخترانه «بچه‌های بالا» در فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با حمایت و پیروی از چنین هدفی کار خود را آغاز کرده است و توانسته اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دهد.
این کانون که برای نخستین بار توانست مخاطبان خود را از امتداد یک سفر زیارتی، سیاحتی جذب دنیای دفاع مقدس کند، اکنون وارد چهارمین سال فعالیت خود شده است و به پاس خدمات این ۴ ساله، جشنی را برای اعضای آن تدارک دیده است.
مدیر فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره برگزاری ویژه‌برنامه «جشن ۴ سالگی مجموعه راهبردی بچه‌های بالا» اظهار داشت: در فرهنگسرای پایداری کانونی فرهنگی، راهبردی به نام «بچه‌های بالا» تشکیل شده است که نوجوانان دبیرستانی در آنجا به عضویت درمی‌آیند.
سعید صرامی افزود: این کانون در آستانه چهارمین سالگرد افتتاحیه خود قرار داشت که برای تقدیر از زحمات نوجوانان عضو کانون در طول این مدت، جشنی برایشان برگزار کرد.
وی با اشاره به جذب مخاطب کانون بچه‌های بالا گفت: این کانون هرسال با برگزاری اردوهای راهیان نور اقدام به جذب مخاطب در طرح امتدادی اردو می‌کند.
مدیر فرهنگسرای پایداری ادامه داد: هرسال نوجوانانی که به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند و در طول سفر با یادمان‌ها و اماکنی که شهدا زمانی در آنجا می‌جنگیدند و شهید می‌شدند، آشنا می‌شوند، در امتداد سفر و بازگشت به شهرشان در کانون بچه‌های بالا به عضویت درمی‌آیند.
وی با بیان اینکه درحقیقت کانون بچه‌های بالا از دل اردوهای راهیان نور شکل گرفت، اظهار داشت: هرساله تعداد بسیاری از شرکت‌کنندگان اردوی راهیان نور در این کانون به عضویت درمی‌آیند.
صرامی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های کانون بچه‌های بالا در طول این مدت گفت: هشت برنامه اردویی ازجمله سفر به کربلا در اربعین سال گذشته و دو اردوی مشهد اولی‌ها، ازجمله شاخص‌ترین برنامه‌های برگزارشده توسط این کانون بود.
وی ادامه داد: در این کانون ویژه‌برنامه‌های مناسبتی بسیاری مانند برنامه‌های دهه فاطمیه و عاشورا و … ویژه دختران نوجوان برگزار می‌شود.
مدیر فرهنگسرای پایداری با بیان اینکه در حال حاضر کانون بچه‌های بالا مختص دختران نوجوان است، تصریح کرد: ما به دنبال پرورش نیروهای هم‌طراز نیروهای انقلاب اسلامی هستیم و در حال حاضر در این طرح فقط از دختران عضویت گرفته شده است.
وی افزود: در بین این دختران نیروهای بسیار نخبه‌ای پرورش یافته‌اند که همگی در مدارس عالی به تحصیل مشغول بودند و امیدواریم با برنامه‌های هدفمند این دختران را هم‌طراز با نیروهای انقلابی رشد دهیم.
صرامی با بیان اینکه این کانون با ۸۰ نفر عضو کار خود را آغاز کرد، گفت: اکنون کانون بچه‌های بالا ۱۵۰ نفر عضو دختر فعال نوجوان داشته است و در تلاشیم بخش پسران کانون را نیز راه‌اندازی کنیم.
وی با اشاره به برگزاری اردوهای راهیان نور توسط این کانون بیان کرد: امسال نیز از ۶ تا ۹ فروردین‌ماه اردوی راهیان نور برای دختران نوجوان برگزار و اجرا خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *