باید منتظر معجزه ماند؟!

دامون رشیدزاده

ما به تابستان‌های پرتنش عادت داریم تابستان‌هایی گرم و خشک که سال به سال تحملش سخت‌تر می‌شود. اما امسال بحران خشکسالی ابعاد تازه‌تری پیدا کرده است. میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته که اتفاقاً سال کم بارشی هم بود به طور میانگین در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در برخی شهرها میزان کاهش بارش حتی تا ۷۰ درصد هم رسیده است. بنا بر گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی مجموع بارش دریافتی کشور تا کنون در حدود ۹۵ میلی متر است در حالی که باید چیزی حدود ۱۸۴ میلیمتر باشد. ضیائیان می‌گوید: ما فکر می‌کنیم با این شرایطی که وجود دارد بدترین شرایطی را طی می‌کنیم که در طول دوره آماری موجود داریم. یعنی از وقتی که آمار داریم تا الان سال ۸۶-۸۷ بدترین سال بوده که میزان بارش حدود ۱۳۸ میلی متر را در این سال داشتیم و فکر می‌کنیم که امسال هم به احتمال زیاد یا مثل آن سال خواهیم شد یا شرایط خیلی بدتر از آن سال را خواهیم داشت. رئیس مرکز ملی خشکسالی ادامه داد: چیزی که الان در پیش بینی‌های فصلی ما پیش بینی شده چیزی حدود ۲۰ درصد زیر نرمال داریم اگر به این سمت و سو برود خیلی خوش‌بینانه هم بخواهیم برداشت کنیم در پایان سالی یعنی آخر شهریور چیزی حدود ۱۳۰ میلیمتر شاید آب داشته باشیم که از بدترین سال خشک کشور هم وضعیتمان بدتر خواهد بود علی رغم اینکه به غیر از اینکه این بارش‌ها کم شده ما افزایش دما هم داشتیم که آن هم خیلی مخرب بوده است. ضیائیان در پاسخ به اینکه بارندگی در روزهای اخیر چه اندازه یاریگر بوده تصریح کرد: بارش‌ها نعمت خداست و هر وقت ببارد خیلی خوشحال می‌شویم ولی همان طور که عرض کردم در مجموع با یک گل بهار نمی‌شود. این بارش‌ها خیلی خوب است و ما را خوشحال می‌کند و ما را با آن وضعیت فاجعه‌باری که فکرش را می‌کنیم یک مقدار فاصله می‌دهد ولی امسال برای این که بتوانیم از این شرایط در بیاییم، باید معجزه‌ای رخ بدهد و در مجموع شرایط خوبی نخواهیم داشت.

در انتظار معجزه

اینکه آیا معجزه‌ای رخ می‌دهد یا خیر از اراده ما انسان‌ها خارج است و به همین دلیل هم نمی‌توان به امید معجزه نشست و دست روی دست گذاشت. بحران خشکسالی بحرانی جدی است و عبور از این بحران نیاز به همراهی خود مردم دارد. تصور کنید از هر کدام از ما تنها میزان دوش گرفتمان را حدود یک دقیقه کوتاه کنیم انوقت چند هزار لیتر آب در روز ذخیره می‌شود. بر اساس نظر کارشناسان همین اندک صرفه جویی‌ها که خیلی هم کار سختی نیست می‌تواند مصرف آب شرب مردم را در تابستان خشک پیش رو تضمین کند.

صرفه جویی و ضرورت تدوین قانون

با این حال ما ایرانی‌ها سابقه درخشانی در زمینه صرفه جویی نداریم و همواره هشدار مسئولان و کارشناسان از سوی عده کثیری مورد بی توجهی قرار می‌گیرد و به همین دلیل نیاز است که قوانین سخت گیرانه ای در این مورد به اجرا گذاشته شود. در حال حاضر اگر شما به عنوان یک شهروند مسئولیت پذیر شاهد هدر رفت آب از سوی یک شهروند دیگر باشید حتی در حد تذکر دادن هم نمی‌توانید در کار نادرست آن فرد دخالت کنید. متاسفانه از آنجا که قانونی درباره اصراف آب وجود ندارد هر کس هرجور دلش بخواهد می‌تواند آب را هدر بدهد و آنچه که در نهایت نصیبش می‌شود جریمه پرمصرفی آب است. در وضعیت فعلی نیاز است که قوانین سفت و محکم و حتی جریمه‌هایی سنگین برای اصراف کنندگان منابع آبی اعمال شود تا حداقل از این طریق برخی افراد مجبور به رعایت قانون شوند.

هر چند شاید در نگاه عده‌ای تدوین قوانین برای اصراف آب غیر منطقی به نظر برسد اما چه در دین مبین اسلام و چه در فرهنگ ایران بر دوری از اصراف تاکید شده است. بحران آب امروزه نه تنها یک معضل اقتصادی و اجتماعی بلکه بحرانی امنیتی است که می‌تواند امنیت کشور ما را به خطر بیندازد پس منطقی است که قبل از دچار شدن به بحرانی امنیتی با تصویب قوانین و رعایت فردی از این بحران جلوگیری کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *