اثرات سوءظن در زندگی زناشویی

رسول مهدی زاده

افسردگی وخشم، افکار مزاحم، بحث وجدل های پی درپی که زندگی راسخت وتلخ می‌سازد و این نگرانی‌ها همه وهمه ازپس فضای غیر واقعی به وجود آمده است، ارتباطاتی که دوری و سردی رابه همراه دارد وشیرازه زندگی را ازهم می‌پاشد، احساسات ناگوار و لحظاتی که ثانیه‌هایش به کندی طی می‌شود و بغض‌های بی شمار راه گلو رامی بندد واشک ها وناله ها سکوت را می‌شکند.

راضیه جلوانی روانشناس و مشاورخانواده دراین باره به خبرنگار کیمیای وطن گفت: خیانت‌های زناشویی ریشه دارهست که ریشه‌های مختلفی درخانم ها وآقایان دارد و با وجود فضای مجازی بیشتر اتفاق می افتد. ریشه‌های خیانت می‌تواند کنجکاوی، خستگی ولزدگی ازرابطه زناشویی ونوعی اعتراض باشد علاوه براین ارضای نیازهای عاطفی و جنسی راهم دربر می‌گیرد. مشکلات ومسائل خاص دوران کودکی فرد ومسائل روان شناختی درخیانت دخیل است. خیانت‌های زناشویی درکوتاه مدت وبلندمدت رخ می‌دهد، زمانی که زنان این عمل رامرتکب می‌شوند استحکام خانواده فرو می‌ریزد واعتماد ازبین می‌رود.

اولین گام پس ازافشای موضوع

جلوانی درباره رفتار همسرخاطی پس از افشای خیانت عنوان کرد: فرد باید اشتباهش رابپذیرد، پس ازپذیرش نقش مردهم نباید نادیده گرفته شود، گام سوم اینست که بخشش وعذرخواهی باید از جانب فرد خاطی گفته شود. وطبیعی است که مردزخم خورده ازهمسرش رفتارهایی راانتظارداشته باشد. رازموفقیت دراین شرایط اینست که همسرخاطی رفتارهایی راانجام دهد تا اعتماد بازسازی شود فرد زخم خورده هم نباید انتظارات غیرواقع بینانه داشته باشد ودرفرایند مشاوره این موضوعات برای زن ومرد روشن می‌شود وزن باتوضیح درباره این جریان درزمان حاص سبب می‌شود که به سؤالات همسر زخم خورده پاسخ داده شود.

توهین‌ها و تحقیرهای همسر زخم خورده

وی درخصوص توهین‌ها و تحقیرهای کلامی که به فردخاطی گفته می‌شود تصریح کرد: همسرزخم خورده عصبانیست و بیان توهین‌ها و تحقیرها تخلیه هیجانی صورت می‌گیرد و همسرخاطی باید صبور باشد وسکوت دراین موضوع کمک کننده هست و باید مسئولیت رفتارش رابپذیرد و بی حرمتی هاراپاسخ ندهد چون مشکلات شدیدترمی شود، همسرخاطی بانوشتن ناراحتی‌هایش می‌تواند ناگفته هارابه همسرش بگوید. زن ومرد صحبت‌هایشان را در فرصتی مناسب بازگوکنند، مشاوره کمک می‌کند که همسرزخم خورده رفتارهایش راکنترل نماید زیرا رفتارهای نادرست پیامدهای ناگواری به همراه دارد.

عزت نفس بربادرفته

این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه عزت نفس در رابطه تعریف می‌شود و هنگامی که افراد دررابطه های خود با مشکل مواجه شوند عزت نفس آنها نیز ازبین می‌رود گفت: زمانی که فرد دررابطه ای دوست داشته شده اما باخیانت مواجه می گرددوتوهین ها وتحقیرها اتفاق می افتد، فردخاطی باید بازخورد مثبت نسبت به رفتارهای مناسب همسرش داشته باشد و او را تحسین کند، زبان عشق فرد را پیداکند و به همسرش ابرازکند البته همسر زخم خورده هم باید به خودش کمک کند و افکارغیرمنطقی اش راکناربگذارد، بازسازی اعتماد دررابطهٔ زناشویی سبب می‌شود که عزت نفس ازدست رفته بازگردد، ریشه مشکلات باید پیداشود وراه حل‌ها استفاده گردد، خودشناسی، زوج درمانی وطرحواره ازجمله مباحثی است که دربازیابی عزت نفس دخیل است.

پاک کردن تردید

جلوانی در پاسخ به این پرسش که افکارمزاحم وشک وتردیدها درباره همسرخاطی مدام تکرار می‌شود و فرد را آزار می‌دهد آیا این افکارپاک شدنی هستند، خاطرنشان کرد: پیوند زخم خورده آسیب رابه همراه دارد، فرد باید بپذیرد که اعتماد ازدست رفته سخت بازمی گردد وبااین آگاهی اعتماد را ایجادکند وپاسخ گوی همسرش باشد. اما متاسفانه هنگامی که رابطه زناشویی بامشکل مواجه بوده است سیکل ارتباطی معیوب‌تر می‌شود، زن و شوهر باید متعهد شوند که شک ایجادشده را برطرف سازند.

سوظن‌ها چه می‌شوند؟

وی درباره سوظن‌هایی که دررابطه ایجاده شده است گفت: درباره اتفاقی که رخ داده زن ومرد باید یکدیگر گفت وگو کنند و دروغ گفته نشود و سهم افراد در این جریان مشخص گردد و زن سعی کند رفتارهای گفته شده را انجام دهد تا اعتمادسازی مجدد صورت گیرد و فرد خاطی باید همدلی کند واشکالات رابطه رابرطرف کند، توهین وتحقیرها، تهدید هم در رابطه به وجود می‌آید، این موضوع زمان برهست و نیاز به صبوری، هوش هیجانی وحضور یک متخصص وبازسازی فرد از لحاظ رفتاری باعث خواهد شد که سوظن ازمیان برود خیانت در فضای مجازی چند بعد دارد: مسائل فردی فرد، مسائل ارتباطی زوجی که فرد وارد این فضاشده است وشرایط اجتماعی، جامعه که باید آموزش‌های لازم داده شود.

افسردگی وخشم

جلوانی در ادامه احساساتی که پس ازخیانت برای زن و مرد به وجود می‌آید را تشریح کرد و گفت: انکاروشوک، خشم وافسردگی واضطراب، وسواس مشکلات روحی است که برای زن و مرد پس ازخیانت اتفاق می افتد البته این واکنش‌ها درافراد متفاوت است، استفاده ازتکنیک های رفتاری، شناختی سبب می‌شود که این حالات ازبین برود، پیاده روی، کوه نوردی، گوش دادن به موسیقی موثرست، ثبت افکار غیرمنطقی واستفاده از افکار جایگزین راه کاردیگری برای جل این موضوعست، تنظیم هیجان: شناخت هیجان مثبت و انتخاب رفتارهایی که درفرد هیجان مثبت را ایجادکند.

نقش معنویت

روانشناس ومشاور خانواده در پایان بخش سخنانش گفت: معنویت به رشد وتعالی افراد کمک می‌کند، یافتن معنای زندگی و این که زن ومرد درپس رنج‌ها معنا و مفهومی پیداکنند. رفتارهای خودتخریب گر را ازبین می‌برند، استفاده ازراهکارهای معنوی وتوکل به خدا، رفتارهای مثبت دردین اسلام به زن وشوهرها توصیه شده است نقش مهمی دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *