نیاز روانی کودک قبل از دو سالگی

پرستو عجمی

دوره‌ تولد تا دو سالگی دوره مهم و اساسی در رشد است که اگر والدین بتوانند به نحو احسن به نیازهای کودک پاسخ دهند؛ کودک در دوران‌های بعدی رشدش کمتر دچار مشکلات می‌شود.
نیازهای کودک بسیار زیاد است و شامل غذا، بهداشت، مسکن، آرامش و… است.
این در حالی است که متأسفانه خیلی از والدین فکر می‌کنند این دوره راحت‌ترین دوره رشد کودک است و فقط لازم است گرسنگی و تشنگی کودک را برطرف کرد یا به اصطلاح خودشان فقط تر و خشک کردن کودک کافی است؛ برای همین حتی گاهی برای رفتن به مهمانی یا سفر کودک خود را نزد خویشاوندان یا پرستار می‌سپارند و بدون توجه به نیازهای روانی کودک در این مدت او را رها می‌کنند.
والدین باید بدانند همان طور که کودک زیر دو سال نیازهای جسمی دارد، نیاز روانی نیز دارد.
یکی از مهم‌ترین نیازها در این دوران نیاز به امنیت است که در رابطه دلبستگی بین نوزاد و مراقبان او و معمولا مادر که مراقب اصلی است شکل می‌گیرد.
والدین باید پیش‌بینی‌پذیر و در دسترس کودک باشند و علاوه‌بر حضور فیزیکی از نظر عاطفی پاسخگوی نیازهای کودک باشند؛ بنابراین اگر مادر به نیازهای حساس کودک پاسخگو باشد و محبت و امنیت کافی برای کودک فراهم کند.
در این صورت حس اعتماد را در کودکش شکل می‌دهد و کودک آن را به محیط بیرون و اطرافش تعمیم می‌دهد، از سوی دیگر اگر مادر بی‌توجه باشد یا رفتارش با کودک ثبات نداشته باشد، کودک بی‌اعتماد و بدگمان می‌شود.
بنابراین به مادران توصیه می‌شود تا حد امکان در این مدت خارج از خانه کار نکنند، کودکشان را به مهد نفرستند و آن را به خویشاوندان نسپارند تا کودک به‌خوبی این مرحله از رشد را پشت سر بگذارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *