لبخند ایران به قهرمانی در آسیا

دامون رشیدزاده

قرعه کشی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ که قرار است در کشور امارات برگزار شود انجام شد و با توجه به قرعه خوب تیم ملی ایران از حالا خیلی‌ها ایران را قهرمان این مسابقات می‌دانند. این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برای اولین بار با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود و به همین دلیل هم بسیاری از تیم‌های درجه ۳ و چهار آسیا این شانس را پیدا کردند تا در مرحله نهایی این رقابت‌ها حضور پیدا کنند. ایران با قرار گرفتن در D این رقابت‌ها با تیم‌های عراق، ویتنام و یمن هم گروه شد که به جز عراق دو تیم دیگر به هیچ عنوان حریفی در حد و اندازه‌های ایران نیستند. البته عراق هم دیگر آن تیم آماده ۴ سال پیش نیست و بسیاری از ستاره‌های این تیم اکنون بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای هستند که سال‌های آخر فوتبال خود را دنبال می‌کنند.

مرحله گروهی

اگر چه ایران برای صعود از گروه خود کار چندان سختی پیش رو ندارد اما در محله بعدی جمعی از بهترین‌های آسیا انتظار ایران را می‌کشند. در دور گروهی ایران باید هرطور شده اجازه ندهد تیمی سرگروهی‌اش را به خطر بیاندازد چرا که در غیر این صورت بازی‌های حذفی ایران بسیار سخت‌تر از حالت سرگروهی خواهد بود. اما اگر شاگردان کی روش بتوانند همان طور که از آنها انتظار می‌رود عمل کنند و به عنوان تیم نخست راهی مرحله یک شانزدهم نهایی مسابقات شوند تا نیمه نهایی در مقابل رقیب سرشناس و بزرگی قرار نخواهند گرفت.

یک شانزدهم

ایران اگر بتواند در پایان مرحله گروهی صدرنشین گروه D باشد، باید به مصاف تیم سوم یکی از گروه‌های B، E و F برود. سخت‌ترین رقیب ممکن در این حالت می‌تواند تیم ملی سوریه و یا عمان باشد، در حالی که اردن، لبنان، کره شمالی و ترکمنستان که همگی تیم‌های سطح پایینی محسوب می‌شوند هم می‌توانند رقیب احتمالی ایران در اولین دور حذفی جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ شوند.

یک هشتم

مسیر تیم ملی فوتبال کشورمان پس از دیدار مرحله یک شانزدهم نهایی هم چندان سخت نیست. در واقع قرار گرفتن در گروه D بازی‌ها بزرگترین شانس را در اختیار ملی پوشان کشورمان گذاشته که مجبور نباشند برای راهیابی به جمع ۴ تیم برتر رقابت‌ها، حریف پرقدرتی را پیش روی خود ببینند. تایلند، بحرین یا چین می‌توانند رقیب ایران در دیدار مرحله یک هشتم نهایی باشد و عبور از این مرحله ساده هم کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد.

نیمه نهایی

کار برای تیم ملی ایران تازه از مرحله نیمه نهایی آغاز خواهد شد. جایی که به احتمال زیاد باید به مصاف یکی از دو تیم ژاپن و استرالیا برود. تیم‌هایی که هرکدام به اندازه ملی پوشان کشورمان قدرتمند هستند و به همراه ایران از شانس یکسانی برای کسب عنوان قهرمانی برخوردارند. در واقع عبور از نیمه نهایی برای شاگردان کی روش، دشوارترین پیچ جاده قهرمانی است و در صورتی که به سلامت از این مرحله هم عبور کند، فینال جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ می‌تواند مصاف ایران با یکی از سه قدرت دیگر آسیایی یعنی کره جنوبی، امارات میزبان و عربستان سعودی باشد. تیم‌های پرقدرتی که البته شکست دادنشان به اندازه پیروز شدن بر استرالیا و ژاپن سخت نخواهد بود. شاگردان کی روش پس از آشنایی با مسیر قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و پشت سر گذاشتن جام جهانی در روسیه، ۶ ماه فرصت خواهند داشت تا خود را برای پایان دادن به طلسم ۴۳ ساله قهرمانی در آسیا آماده کنند.

البته مهمترین مشکل تیم ملی بعد از جام جهانی پایان قرارداد کی روش است. اگر تیم ایران کی روش را از دست بدهد بر اساس روند معمول مربی تیم ملی با چالش‌های فراوان و پس از کش و قوس و دعواهای احتمالی انتخاب خواهد شد که همین موضوع آماده سازی ایران را به تأخیر خواهد انداخت. حال اگر مربی انتخاب شده کارایی لازم را هم نداشته باشد رویاهای ایران برای قهرمانی در آسیا بار دیگر برباد خواهد رفت. اتفاقی که امیدواریم با درایت مسئولان به هیچ عنوان رخ ندهد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *