مظلومیت خط‌های سفید موازی

دامون رشیدزاده

خط کشی عابرپیاده چیست و چه کارایی دارد؟ پاسخ به این سؤال را اکثر مردم حتی کودکان کم سن و سال را هم می‌دانند اما با این حال این خط‌های موازی سفید رنگ آنقدر در کشور ما نادیده گرفته شده‌اند که دیگر کارکرد خود را از دست داده‌اند.

چندی پیش فیلمی از چند توریست خارجی در فضای مجازی پخش شد که در آن یکی از چهارراه‌های پایتخت و رفتار رانندگان به تصویر کشیده شده بود. رفتار این رانندگان برای این توریست‌ها آنقدر عجیب بود که به جای گشت و گذار در پایتخت ترجیح داده بودند از رفتار نامتعارف رانندگان فیلم بگیرند. البته این فیلم برای بینندگان ایرانی نه نامتعارف بود و نه عجیب. تنها صحنه‌ای عادی بود از رفتار هر روزه رانندگان در شهرها. رانندگانی که برایشان خط عابر پیاده و یا چراغ قرمز هیچ اهمیتی ندارد و بی توجه به قانون تنها در پی زودتر عبور کردند هستند و در این بین قوانین راهنمایی و رانندگی را به راحتی زیر پا می‌گذارند.

این صحنه که خودروها بر روی خط عابر پیاده توقف کننده صحنه‌ای آشنا برای همه شماست. تازه این مربوط به زمانی است که چراغ قرمز است و رانندگان به دلیل وجود دوربین و یا ترافیک مجبور به توقف می‌شوند. وگرنه در چهاراه های خلوت و یا نیمه شب‌ها عملاً رانندگان توجهی به چراغ قرمز و خط عابر ندارند و بی توجه به قوانین به راحتی آب خوردن از چراغ قرمز عبور می‌کنند.

خط عابر پیاده در خیابان

اوضاع برای خط‌های عابرپیاده وسط خیابان‌ها از این هم بغرنج‌تر است.

خط عابر در هر کجا نشانه‌ای است برای اینکه راننده متوجه باشد این مکان محل عبور و مرور عابران است و باید طبق قانون از سرعت خود بکاهد و در صورت مشاهده عابر توقف نماید تا عابران با آسودگی عرض خیابان را طی کنند. اما واقعیت این است که این خطوط برای اکثر رانندگان با آسفالت سیاه کف خیابان هیچ تفاوتی ندارد و این رانندگان عبور از هر نوع خیابانی را حق طبیعی خود می‌دانند. عابران هم از ترس جان جرات عبور از خط عابر را ندارند و مظلومانه به انتظار راننده با وجدانی هستند که حداقل سرعت خود را کم کند تا بتوانند به سرعت و البته با اضطراب از عرض خیابان عبور کنند. جالب اینجاست که اگر شما راننده‌ای باوجدان و قانون مدار باشید و بخواهید برای عبور عابران توقف کنید رانندگان پشت سر با بوق‌های ممتد و گاه فحش‌های مثبت ۱۸ به رفتار شما اعتراض می‌کنند.

این عدم رعایت قانون در حالی صورت می‌گیرد مسئولان و رسانه‌های مختلف و به صورت‌های گوناگون شهروندان را دعوت می‌کنند که برای عبور از عرض خیابان در مکان‌هایی که چراغ عابر پیاده وجود ندارد از گذرگاه‌های خط کشی عابر پیاده استفاده کنند.

فرهنگسازی برای رانندگان

به نظر می‌رسد هرچند که این فرهنگ سازی برای شهروندان ایجاد شده که از خطوط عابر پیاده استفاده کنند؛ آنگونه که باید و شاید برای راکبان خودروها فرهنگ رعایت حقوق عابران پیاده جا نیفتاده است.

خطوط سفید عابر پیاده، خط قرمز قانون برای عموم شهروندان اعم از سواره‌ها و پیاده است و رعایت حریم این مرز قانونی باید با پشتوانه محکم اجرایی مورد نظارت و حمایت قرار گیرد و بی توجهی به خط‌کشی برای متخلفان هزینه داشته باشد.

بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، رانندگان موظفند در صورت عبور عابر پیاده از محلهای تعیین شده، با فاصله‌ای که به‌وسیله خط‌کشی پشت مسیر ویژه مشخص می‌گردد توقف کامل کنند.

در غیر این‌صورت برای آنها مبلغ ۲۰ هزار تومان قبض جریمه صادر می‌شود. این قانون در حالی ابلاغ شده است که کمتر شاهد جریمه رانندگان متخلف هستیم. البته با توجه به سوابق رانندگان ایرانی این جریمه ۲۰ هزار تومانی حتی اگر به صورت جدی اجرایی هم شود نمی‌تواند عامل بازدارنده موثری در مقابل جمعیت عظیم رانندگان قانون گریز باشد. ما بارها در روزنامه و در این صفحه بر ضرورت فرهنگسازی تاکید کرده‌ایم اما متاسفانه نه تنها فرهنگ سازی به موضوعی فراموش شده در جامعه ما تبدیل شده است بلکه همین قوانین نه چندان سختگیرانه هم به درستی اجرایی نمی‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *