لباس‌های پاره، درآمدهای نجومی

دامون رشیدزاده

در اکثر پیاده روهای شلوغ یا چهارراه‌های پر رفت و آمد می‌توان آنها را دید. دستشان همیشه دراز است و به هر شکل طرفندی می‌خواهند مبلغی را از شما بگیرند. گاه با توسل به نام ائمه و گاه با بیان داستان‌های غم انگیز از بیماری و گرسنگی فرزندانشان سعی در فریب رهگذران دارند. تکدی گری یکی از معضلات چالش برانگیز اکثر شهرهای بزرگ است. تکدی گری با اشکال و متدهای جدید هر روز در حال گسترش است و متکدیان سعی می‌کنند گاه با خلاقانه‌ترین راه‌ها مردم را راضی به کمک کنند. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید «فقط در یکی از چهارراه‌های تهران درآمد روزانه متکدیان بالغ بر چهار میلیون تومان بوده است». حتی اگر این آمار را منحصر به فرد تلقی کنیم و مبنا را بر این بگذاریم که متکدیان یک چهارم یا یک پنجم این مبلغ درآمد دارند بازهم با متکدیانی روبرو هستیم که درآمدهای نجومی دارند.

البته کسب این درآمدها هم به راحتی امکان پذیر نیست. در حال حاضر مردم کمتر به متکدیان پیاده رو نشین کمک می‌کنند در عین حال این نوع متکدیان به راحتی قابل شناسایی هستند و در بسیاری مواقع در چنگ قانون اسیر می‌شوند و حداقل تا مدتی نمی‌توانند به تکدی گری بپردازند.

روش مسافران در راه مانده

به همین دلیل در طی این سال‌ها متدهای تکدی گری هم تغییرات بسیاری داشته است. یکی از انواع این متدها روش مسافران در راه مانده است. این نوع متکدیان که معمولاً با همسر و فرزند در خیابان‌های اصلی پرسه می‌زنند وانمود می‌کنند که مسافرانی هستند که یا پولشان به سرقت رفته و یا برای ادامه سفر و یا خوردن غذا پولی همراه ندارند جالب اینکه این افراد بعضی مواقع حتی شماره تلفن و یا شماره کارت فرد کمک کننده را دریافت می‌کنند تا به محض رسیدن به مقصد پول گرفته شده را بازگردانند البته این روش هم چیزی بیش از یک ترفند برای جلب اعتماد نیست و این پول هیچگاه به فرد کمک کننده بازنمی گردد. این شیوه هرچند در بسیاری از شهرهای بزرگ منسوخ شده اما همچنان در بعضی شهرهای کوچک در حال انجام است.

روش نسخه

روش نسخه هم یکی از روش‌های نسبتاً قدیمی است که متکدیان با ارائه یک نسخه پزشکی عنوان می‌کنند که پول خرید دارو برای فرزند بیمارشان را ندارند و به این ترتیب مبلغ نسخه که معمولاً خیلی هم زیاد نیست را از افراد طلب می‌کنند. این روش بیشتر در اطراف داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

روش مؤسسات خیریه

روش کمک به مؤسسات خیریه یکی از آخرین متدهای متکدیان است که همین حالا هم در بسیاری از شهرها در حال انجام است. این نوع متکدیان با لباس‌هایی مرتب و ظاهری قانع کننده با ادبیات مناسب، خود را به عنوان کارمند مؤسسات خیریه معرفی می‌کنند و در ازای دریافت مبلغ حتی رسید هم ارائه می‌کنند. هر چند این رسیدها کاملاً جعلی است اما معمولاً افرادی که کمک می‌کنند پیگیری‌های بعدی را انجام نمی‌دهند و رسیدها را در نزدیک‌ترین سطل زباله رها می‌کنند.

چه باید کرد؟

روش‌های متکدیان به همین روش‌ها محدود نمی‌شود و این افراد هر روز به جای تلاش در جهت انجام کارهای مناسب ذهن و خلاقیت خود را در جهت گدایی به کار می‌اندازند. تنها راهکار مناسب برای برچیدن بساط متکدیان کمک نکردن به این افراد متقلب است. البته نباید به بهانه بدبینی اعتماد و کمک به هم نوع را فراموش کنیم و بی خیال از کنار مشکلات افراد با آبرو عبور کنیم. اگر کسی از شما در خیابان طلب کمک کرد با چند سؤال و جواب ساده سعی کنید از واقعی بودن ماجرا اطمینان حاصل کنید. سعی کنید به جای پول پیشنهاد کمک را مطرح کنید. اگر آن فرد واقعاً نیازمند کمک و همراهی شما باشد قطعاً از پیشنهاد شما استقبال می‌کند و اگر یک متکدی شیاد باشد به هر بهانه‌ای سعی می‌کند از زیر کمک شما فرار کند زیرا اینگونه افراد تنها به دلیل دریافت پول نقد است که دست به این داستان سازی ها می‌زنند و اگر پولی نباشد علاقه‌ای به همراهی شما ندارند. در مورد مؤسسات خیریه هم سعی کنید کمک خود را مستقیماً به نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد و یا مؤسسات معتبری مانند محک ارائه کنید تا خیالتان بابت رسیدن پول به دست افراد نیازمند راحت باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *