ایران لرزه براندام برزیل انداخت

اصغر قلندری

تیم ملی ایران پس از یک شروع مقتدرانه درهفته سوم مسابقات لیگ ملت‌های والیبال وپیروزی غرورآفرین دردیدار با اژدهای زرد که همه ازآن به عنوان حریفی قدریادمی کردند، با روحیه بهتری در دومین دیدار روز دوم به مصاف تیم قدرتمند برزیل رفت.

برزیل پیش ازدیدار با تیم ملی ایران بعد از تیم لهستان در رده دوم جدول مسابقات قرارداشت ودراولین دیدارخود درهفته سوم موفق شد روسیه میزبان را با حساب سه بر یک شکست دهد. تیم ایران سیزده بار با تیم برزیل مقابله کرده وسه بارموفق به کسب پیروزی شده و ۱۰ بارشکست را درکارنامه دارد.

به هر ترتیب دلاورمردان والیبال ایران برای مقابله با پرافتخارترین حریف خود با ترکیب کاپیتان سعید معروف، امیر حسین توخته، مرتضی شریفی، مسعود غلامی، فرهاد قائمی، صابر کاظمی و محمد رضا حضرت پور (لیبرو) پای به میدان نهادند وبا صلابت و اعتماد به نفس بدون هراس از نام این تیم بزرگ وقدرتمند هرچه درتوان داشتند برای ارائه یک بازی تماشاگر پسند صرف کردند. چه میدانی بهتر از رویارویی با تیم برزیل برای به محک زدن جوان‌ترها. کارخوب وپسندیده ای که ایگور کولاکوویچ با جرات وجسارت قابل تحسینی به اجرا درآورد.

بالابردن روحیه واعتماد به نفس توسط کادر فنی، مشوق جوانان پرشوروپر انگیزه تیم ایران شده بود تا با استفاده از پاسهای فریبنده معروف به هنرنمایی بپردازند. به ویژه مسعود غلامی سرعتی زن اصفهانی و صابرکاظمی یار چپ دست با ۲ متر و ۵ سانتیمتر قد.

ست اول

در ست اول ضعف توپگیری ایران‌ترمیم پیدا کرده بود اما در دفاع روی تورو زدن آبشارنیاز به کسب تجربه در میدان‌های جهانی هست تا این جوانان پخته وآبدیده شوند. به هرحال ست اول با نتیجه ۲۵/۱۷ به سود برزیل خاتمه پیدا کرد.

ست دوم هماهنگ‌تر از ست اول با برتری جوانان ایران پی گرفته شد و ۱۰/۸ به سود ایران نشانگر بالا رفتن روحیه جنگندگی جوانانمان در مصاف با بزرگان والیبال دنیا بود. تیمی که برای اولین بار شکل گرفته بود و پنج جوان دلیر وبی باک در کناردو بازیکن با تجربه به نام‌های معروف وقائمی که نتیجه را ۱۵/۱۲ به سود ایران می‌کنند تا شیرازه تیم برزیل ازهم پاشیده شود ودرخواست وقت استراحت کنند. توپگیری عالی درمقابل سرویس‌های قدرتی برزیل که بیش از ۱۲۰ کیلومتر سرعت داشت از نقاط مثبت تغییراتی بود که درتیم ملی بوجود آمده بود که ماحصل آن ۲۵/۲۳ برتری ایران درست دوم بود.

تیم ایران با عملکرد خوبی که در ست دوم داشت ست سوم را هم با روحیه‌ای مضاعف وانگیزه ای بالا دنبال کرد لیکن تیم با تجربه وقدرت اول جهان که خود را درمعرض خطرمی دید با تغییرتاکتیک وتعویض های پیاپی میدان وبازی را دراختیار گرفت تا ست سوم را ۲۵/ ۱۹ به سود خود تمام کنند.

ست چهارم بازهم با برتری تیم ایران دنبال شد و ۸/۵ اولین استراحت فنی ودومین وقت استراحت فنی با نتیجه ۱۶/۸ به سود ایران بود تافاصله ۸ امتیازی حاشیه امنیتی برای ایران وپیروزی در این ست با شد. توپگیری عالی بچه‌های ما نتیجه را ۲۰/۱۲ همچنان به سود ایران کرد. تیم برزیل که تحت فشار زیادی قرارگرفته بود، باخت ست چهارم را ۲۵/ ۲۱ پذیرا شد تا سرنوشت بازی به ست پنجم کشیده شود. جذابیت وزیبایی این بازی قابل وصف نیست چرا که کمتر کسی باور می‌کرد جوان‌های ما تا این حد در برابر قدرت اول جهان این چنین خوب ظاهر شود. آفرین بر جوانان غیور ایران.

ست پایانی

ست پنجم ست سرنوشت برزیلی‌ها به آب وآتش زدند وبا تمام توش وتوان به مبارزه پرداختند، ای کاش کادر فنی ایران در لحظات حساسی که نیاز به تعویض بود وشفیعی باید به کمک گرفته می‌شد اقدام به تعویض می‌کردند. کاری که برزیلی‌ها به نحو احسن انجام دادند و موفق شدند ۱۵/۱۳ ست پنجم وسه بر دو بازی را به سود خود کنند. اما این باخت چیزی از شایستگی جوانان ما کم نمی‌کند. به اعتقاد من نگارنده هنوز بر این باور یقینی دوباره دارم که اگرتیم ملی والیبال کشورمان خوب مدیریت شودوعملکرد کادرفنی به درستی صورت بگیرد وازاین نوجوانان حمایت شود وبهاء لازم داده شود، یقین دارم با این پشتوانه‌هایی که در تیم‌های نوجوانان و جوانان داریم، می‌توانیم بار دیگر جزو چهار تیم برتر جهان باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *