ایران واقعی

دامون رشیدزاده

جام جهانی در روسیه تمام اخبار جهان را به خود اختصاص داده است. حتی دیدار تاریخی ترامپ و کیم جونگ اون هم نتوانست بیشتر از یک روز اخبار جهان را از جام جهانی دور کند و در مدتی بسیار کوتاه بازهم این جام جهانی است که در صدر اخبار جهان جای دارد. خوشبختانه ما امسال یکی از مسافران روسیه هستیم و این موضوع باعث خواهد شد در روزهای آینده به خصوص در دیدارهای حساس ما مقابل اسپانیا و پرتغال میلیاردهای بیننده تلویزونی در سرتاسر جهان نظرشان به ایران جلب شود. جام جهانی فرصت مناسبی است که ما بار دیگر اخبار ضد ایرانی و مسموم رسانه هاس غربی را کنار بزنیم و تصویری واقعی از مردم ایران به جهان نشان دهیم. اما سؤال مهم این است که ما تا چه اندازه برای این رویداد مهم آماده هستیم؟

کاریکاتور توهین آمیز

به تازگی و به مناسبت جام‌جهانی در سایت https://m.sports.ru کاریکاتوری از تماشاچیان ۳۲ کشور حاضر در مسابقات منتشر شد. این تصویرها نمایشگر انسان‌های شاد و همچنین چند عنصر فرهنگی هر کشور است اما در مورد ایران چنین نبود. در تصویر تماشاگران ایرانی شاهد مردمانی با لباس کاملاً عربی و چهره‌های عبوس هستیم که در دستانشان چیزی شبیه فرش (البته بیشتر موکت) قرار دارد. در واقع تصویری که یک کاریکاتوریست روس از مردم ایران دارد کوچکترین شباهتی به مردم ایران ندارد. این در حالی است که روسیه در همسایگی ما قرار دارد و هر ساله تعداد زیادی روس به ایران مسافرت می‌کنند و از نظر سیاسی و اقتصادی مراودات ما با روسیه در بالاترین سطح خود قرار دارد. با این وجود تصویری که یک هنرمند روس از مردم ایران دارد چیزی در حد مردم عربستان و یا عمان است.

رسانه‌های غربی

هر چند این کاریکاتور نشان از کم سوادی و شناخت پایین این هنرمند روس دارد اما ابتدا باید از خودمان بپرسیم که ما برای شناساندن هزاران سال تاریخ و تمدن خود به جهان چه کاری انجام داده‌ایم؟ سؤال دیگری که پیش می‌آید این است که وقتی یک روس این چنین تصوری از مردم ایران دارد از یک آمریکایی و یا اروپایی چه انتظاری می‌توان داشت.

ما می دانیم که رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی به شدت در تلاش هستند تصویری غیر واقعی از مردم ایران به جهان مخابره کنند. در مقابل این هجمه ما به جای مبارزه فرهنگی نه تنها کاری انجام نداده‌ایم بلکه با برخی رفتارها مانند حمله به صفحات مجازی چهره‌های سرشناس و نوشتن الفاظ رکیک و توهین آمیز آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم.

جام جهانی

همانگونه در ابتدای گزارش عنوان شد جام جهانی فرصت مناسبی برای خودنمایی در جهان است. ما برای جذب ۲ میلیارد بیننده تلویزیونی نیاز به صرف میلیاردها دلار پول و همچنین امکاناتی بسیار وسیع در سطح جهانی داریم که قطعاً از توان کشور ما خارج است اما این امکان با حضور در جام جهانی با هزینه‌ای بسیار اندک برای ما فراخهم شده است. سالانه میلیون‌ها و یا میلیاردها تومن از بودجه کشور صرف امور به اصطلاح فرهنگی می‌شود که هیچ کدام تا به حال هیچ خروجی مناسبی نداشته است. در داخل مرزها ما همچنان با مشکلات فرهنگی و اجتماعی فراوان مانند خشونت، اسراف، زباله پراکنی و … روبرو هستیم و در خارج از مرزها هم بنا بر آنچه که عنوان شد ما به عنوان مردمانی خشن، جنگ طلب و بدون تمدن نشان داده می‌شویم. در چنین فضایی به جای صرف این هزینه‌های بی مورد در داخل ما می‌توانستیم حداقل برای جام جهانی با برپایی ایستگاه‌های فرهنگی در روسیه تصویری واقعی از مردم و تاریخ و تمدن کشورمان به دنیا عرضه کنیم. همچنین به جای صرف هزینه‌های گزاف و فرستادن مسئولان و وابستگانشان به روسیه می‌توانستیم تعدادی از مفاخر هنری و ورزشی ایران را به این رویداد بزرگ بفرستیم تا دنیا با احترام بیشتری به مردم و تاریخ ایران نگاه کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *