درخشش گل به خودی

هامون رشیدیان

دور اول جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ با برگزاری ۱۶ دیدار به پایان رسید. این دوره جام جهانی نیز مانند ادوار گذشته آبستن حوادث تلخ و شیرین زیادی بود. کم فروغ بودن مدعیان جام و شکست آلمان مدافع عنوان قهرمانی بزرگترین شوک دور اول جام جهانی بود. در ادامه گزارش نگاهی خواهیم داشت به مهمترین اتفاقات دور اول جام جهانی ۲۰۱۸٫

رونالدوی مهار ناشدنی

هر قدر لیونل مسی فوق ستاره آرژانتینی‌ها دردور اول کم فروغ بود رقیب اصلی او رونالدو نشان داد که تا چه اندازه مهار ناشدنی است. کریستیانو رونالدو در دیدار برابر اسپانیا سه بار گلزنی کرد. او ابتدا از روی نقطه پنالتی دروازه لاروخا را باز کرد و سپس دو گل دیگر نیز به ثمر رساند. دوشنبه شب لوکاکو و هری کین نیز توانستند دبل کنند. کین دو گل پیروزی انگلیس را برابر تونس به ثمر رساند. از طرفی لوکاکو در شب پیروزی ۳ بر صفر بلژیک دو بار دروازه پاناما را باز کرد.

پنالتی و تأثیر VAR

در بازی‌های دور اول ۹ پنالتی توسط داوران اعلام شد. نخستین پنالتی برای پرتغال در دیدار برابر اسپانیا گرفته شد و توسط رونالدو به گل تبدیل شد. سپس در دیدار فرانسه و استرالیا داور بازی دو پنالتی برای هر یک از دو تیم اعلام کرد که آنتوان گریزمان و گدیانک آن‌ها را تبدیل به گل کردند. در بازی بعدی هم یک پنالتی اعلام شد. لیونل مسی فرصت داشت گل پیروزی آرژانتین را برابر ایسلند به ثمر برساند اما ضربه‌اش را دروازه‌بان حریف دریافت کرد. پس از این بازی پرو برابر دانمارک قرار گرفت و داور یک پنالتی به نفع تیم آمریکای جنوبی اعلام کرد اما کریستین کوئوا آن را از دست داد. در دیدار نیجریه و کرواسی نیز داور یک پنالتی به نفع تیم اروپایی گرفت و لوکا مودریچ آن را به گل تبدیل کرد. همچنین سوئد به لطف یک پنالتی توانست کره جنوبی را شکست دهد. تونس مقابل انگلیس صاحب یک پنالتی شد و ساسی با گل کردن این ضربه بازی را به تساوی رساند. ژاپن به لطف هند سانچس به پنالتی رسید و شینجی کاگاوا با گلزنی از طریق این ضربه، توانست تیمش را با یک گل برابر کلمبیا پیش اندازد. در برخی از این پنالتی‌ها VAR تأثیر مستقیم داشت و وجود این فناوری باعث شد داوران با خیال راحت پنالتی‌ها را اعلام کنند. با این حال همچنان شاهد عملکرد نه چندان مناسب این سیستم در بازی‌ها هستیم و گاهی صحنه‌های فاحشی از چشم این سیستم گرانقیمت دور مانده است.

ایران و ژاپن

از ۵ نماینده آسیایی حاضر در جام جهانی تنها دو تیم توانستند به پیروزی دست یابند. ایران به لطف گل به خودی بازیکن مراکش سه امتیاز مهم این بازی را کسب کرد. ژاپن نیز کلمبیای ۱۰ نفره را ۲ بر یک شکست داد تا این دو تیم تنها نمایندگان پیروز آسیا باشند.

سنگال

همه نمایندگان آفریقایی حاضر در جام جهانی تا پیش از دیدار سنگال و لهستان بازی‌های خود را واگذار کرده بودند. اما پیروزی غیر منتظره سنگال امید را به آفریقایی‌های جام بازگرداند.

ناکامی تیم‌های آمریکای جنوبی

تیم‌های آمریکای جنوبی همیشه به عنوان مدعیان جام یاد می‌شوند اما در دور اول این رقابت‌ها نتایج ضعیفی کسب کردند و تنها اروگوئه بازی خود را با پیروزی به پایان رساند.

گل‌ها

در این بازی‌ها ۳۸ گل از خط دروازه‌ها عبور کرد که ۴ گل به خودی ثبت شد. این گل‌ها به نفع تیم‌های ایران، کرواسی، فرانسه و سنگال تمام شد. زدن ۴ گل به خودی در ۱۶ دیدار باعث شده گل به خودی بالاتر از رونالدو در صدر جدول گلزنان قرار داشته باشد. البته مزیت بزرگ این تعداد گل به خودی برای ایرانی‌ها این بود که حالا کسی برد ایران را شانس نمی‌داند. هر چند همچنان گل به خودی بازیکن مراکشی زیباترین گل به خودی جام به حساب می‌آید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *