ملی پوشان بی انگیزه والیبال ایران

اصغر قلندری

مدت‌هاست که اغلب کارشناسان والیبال براین باوراتفاق نظردارند که مسائل روحی روانی بر نتایج حاصله در مسابقات بین المللی اثرگذار شده است! متاسفانه دریکی دو سال اخیر در والیبال کشورماهم تا حدودی این شرایط حاکم شده وروز به روز پررنگ‌تر می‌شود! تأسف بیشتر اینکه مشکل را می دانیم اما فقط تأسف می‌خوریم و برای حل آن اقدام جدی به عمل نمی‌آوریم؟!

درچنین شرایطی حاضرنیستیم به خلاقیت وقابلیت های نوجوانان وجوانان اهمیت بدهیم وبا تاییدی مهرآمیز مشوق آن‌ها شویم. مضاف به اینکه اگراین غول سحرآمیز که نامش تفکر است به راه درست واصولی رهنمون نشود به بیراهه خواهیم رفت ودر نهایت تیم‌های ورزشی را به نابودی خواهیم کشاند.

ناگزیر به دنبال بررسی مبانی روانی هستیم، و جنبه‌های گوناگون را مورد بررسی قرارمی دهیم ودر چنین شرایط است که پی می‌بریم مسائل روحی روانی از اهمیت فوق العاده ای برخورداراست.

نکته دیگراینکه هیچ چیزکشنده ترازیاس ونومیدی نیست وهیچ عاملی مثل این دوزیان بخش روحی نیست وفرد را ازپای درنمی آورند به ویژه درجریان رقابت‌های ورزشی، همواره باید شعله امید را در قلب جوانان ونوجوان روشن نگاه داشت وآنها را به آینده امیدوارنمود.

این مهم در تیم‌های ورزشی از این نظر حائز اهمیت است که افراد را به موفقیت ویا امکان پیروزی را که همچون نیرویی معجزه آسا می‌تواند شعله حیات را در اشخاص فروزان نگه دارد وهمچون قایق نجات دراعماق وجودشان به حرکت در آورد، همیشه در روح آنان امکان پیروزی را زنده نگاه داشته وآنها را به فعالیت بیشتر ترغیب کند.

درخبرهای این روزهای ورزش، والیبال بحث انگیزشده وبی انگیزگی دربین بازیکنان بزرگسال تیم ملی را عیان کرده است! به واقع این مؤلفه‌ی روانی بسیارپر رنگ دیده شده است، آیا واقعاً بازیکنان صاحب نام وشاخص ما بی انگیزه شده‌اند؟! شاید بازی‌های بی طراوت به ویژه در هفته‌های اول ودوم لیگ ملت‌های والیبال بی انگیزگی رابه مخاطبان علاقه مندی که پیگیراین مسابقات بودند دیکته می‌کرد، که لازم است از سوی کارشناسان وروانشناسان ورزشی مورد بررسی قرار بگیرد.

در اینجا نکته‌ای وجود دارد که باید به آن توجه داشت وآن این است که بسیاری از مسائل که برای ما بی اهمیت وپیش پا افتاده می‌نماید برای آنها امکان دارد بسیار مهم باشد، مساله ای که به اصطلاح مارانمی گزد اما امکان دارد آنها را دچار بحران روحی ویا ناراحتی‌های شدید عصبی کند. بارها اتفاق افتاده بازیکنی به واسطه عدم موفقیت درزدن سرویس یا آبشار، عصبی یا ناراحت شود و روحیه یاس و نومیدی برآنها مستولی گردد و کادرفنی بجای دلداری وسعی در روحیه دادن وراهنمایی اقدام به ایرادگیری و سرزنش نماید وبه ناراحتی روحی بازیکن دامن بزند! در حالیکه بهتر است علل ناکامی وشکست را بررسی کرده وبرای بازیکنان تشریح کنند ونا گفته‌ها را متذکر شوند. درچنین مواقعی یک حرف سنجیده، یک راهنمایی بجا ودرست تاثیری عمیق بجای می‌گذارد، تاثیری که ممکن است مسیر حرکت آنها را تغییر دهد.

اصولاً یکی از مبانی ایجاد انگیزه، هدف گذاری است. هدف گذاری باید به شیوه‌ای باشد که تعریف عملیاتی داشته باشد (متوسط، خوب وعالی) تعریف کلی است. چیزی که در هیچ یک از مصاحبه‌های مربیان هدف معین تیم ملی کشورمان دیده نشده است. یا حد اقل جایی عنوان نشده است که بازتاب داشته باشد. عدم تعیین هدف مشخص وتفهیم آن به بازیکن روی سطح انگیزشی فرد اثرنامطلوب دارد.

بخش دیگری از مسائل بی انگیزگی بازمی گردد به فرهنگ حاکم بر جامعه که انگیزه‌های بیرونی بر انگیزه‌های درونی به وضوح ارجحیت دارند، موقعی که منابع بیرونی تغییرمی کنند یاکم وزیاد می‌شوند سطح انگیزه به طور محسوسی متفاوت می‌شود. در ورزش‌های گروهی نظیر والیبال کار سخت تراست زیرا منابع انگیزشی انسان‌ها در گروه تفاوت وحتی گاهی تعارض دارند وبرای حل مشکل لازم است به دنبال علل ودلایل افت انگیزه باشیم.

در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال ابعاد بی نظیری برای بررسی وتحلیل روانی وجود داشت وبرای هر روانشناس ورزشی جذاب بود وایجاد همدلی عمیق، قوی وفراگیر در بین جوانان ملی پوشمان به چشم می‌خورد اما در بازی دوم جالب‌تر شد وترکیبی عالی از جوانی وانگیزه به اضافه تفکروتجربه به همراه انرژی مثبت پیروزی تیم ایران با ترکیب چهار بازیکن جوان وجویای نام درکنارفرهاد قائمی ومدیریت عالی سعید معروف پاسورخلاق وپرتجربه را سبب گردید تا با ارائه یک بازی زیبا ودلچسب وجذاب تیم لهستان، تیمی که در رده دوم جدول مسابقات قرارداشت را شکست دادند و در یک بازی زیباترعلیرغم شکست ۳ بر ۲ مقابل تیم صربستان مورد تأیید وتحسین همگان قرارگرفتند.

این دوبازی مهم نشانگراین حقیقت انکارنا پذیربود که میدان دادن به جوان‌های با انگیزه تا چه اندازه می‌تواند مؤثروبه سود تیم ملی کشورمان باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *