زنان و دغدغه‌های مجازی

رسول مهدی زاده

جذابیت فضای مجازی برهیچکس پوشیده نیست واطلاعات بسیاری دردسترس کاربران قرار می‌گیرد، زنان هم دراین فضاحضور دارد وگاهی مسائل شخصی رابازگو می‌کنند و تخلیه‌ی روانی صورت می‌گیرد، متاسفانه ممکن است راهکارهای نادرستی دریافت کنند، علاوه بر مسائلی که دراین فضا ایجاد می‌گردد، دانش عمومی افزایش می‌یابد و زنان می‌توانند مهارت‌هایی راآموزش ببینند وحضورشان رادرجامعه تثبیت نمایند. این سؤال درذهن افراد مرور می‌شود، حضور زنان درفضای مجازی فرصت است یا تهدید؟

مجاز مانند تیغه‌ی دولبه است که محاسن ومعایب بی شماری دارد و مردم از برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند واینترنت جز جدایی ناپذیر زندگی شده است. فرهنگ سازی دراین جریان نقش مهمی ایفا می‌کند و آموزش‌های لازم در اختیار افراد قرار داده می‌شود که از مشکلات وآسیب های احتمالی پیشگیری می‌کند.

نیلوفر اعتزازیان روانشناس و مشاور خانواده دراین باره به کیمیای وطن گفت:

باید گفت که همانند همه‌ی نیازهای اشخاص این امر نیز به فرد بستگی دارد و چگونگی استفاده‌ی شخص از این فضا تعیین کننده است، گاهی یک زن خانه دار با کسب توانایی‌هایی ضروری در عرصه‌ی تجارت الکترونیک، موفق به راه اندازی یک کسب وکار نوپادربسترفضای مجازی می‌گردد. گاهی پرسه زدن بی هدف او در صفحات و جامعه‌های مجازی و یا شبکه‌های اجتماعی، علاوه براتلاف وقت، باآسیب های احتمالی این فضامواجه گردد. اعتزازیان درباره‌ی فرصت یاتهدیدبودن این فضا هشدارداد:

استفاده‌ی صحیح یاغلط ازاین ابزار بیانگرفرصت یاتهدیدبودن فضای مجازیست، این امر می‌تواند درزندگی مشترک خلل ایجاد کند، باید براین نکته تاکیدکرد:

که اگرمشکلی اساسی درروابط زناشویی فردوجودداشته باشد، فضای مجازی می‌تواند حاشیه‌هایی رابه آن افزوده وفردرابه سمت وسویی ببرد وبه این ترتیت مشکل اصلی پوشیده می‌ماند وبیش تربه مسائل سطحی پرداخته می‌شود که یکی ازاین مسائل حضورفرد دراین فضاست. نیلوفراعتزازیان ازآسیب هایی که فضای مجازی برای زنان خانه داربه همراه داردگفت:

باتوجه به روحیه و شرایط اکثریت زنان که درفضای خانه ومحیط دورازاجتماع مشغول به خانه داری هستند، به طبع زمان آزادبیش تری دارند و بامشکلات عدیده‌ای هم روبرو می‌گردند، بازماندن ازانجام وظایف محوله در خانه یکی ازساده ترین مشکلات این فضاست. مورددیگر صحبت کردن باافراد ونظرات غیرکارشناسی که گمراهی رابه همراه دارد ازمسائلی است که دراین فضا پیش می‌آید، آشنایی باافرادی که سبب وابستگی‌های زودگذرشده وخلل درزندگی زناشویی ایجاد می‌کند، سردی درخانواده حکم فرما می‌شود که این موضوع تنها مختص به زنان نیست ومردان هم بااین آسیب مواجه هستند، که نامحسوس وآرام شکل می‌گیرد.

اعتزازیان درخصوص فواید فضای مجازی نکاتی راعنوان کرد:

لزوماً استفاده از فضای مجازی باعث سردی در روابط زناشویی نخواهد شد به شرط رعایت چارچوب‌های فضای مجازی و استفاده‌ی، مناسب ومفید از این ابزار می‌توان آسیب‌ها را کم کرد.

نیلوفراعتزازیان روانشناس ومشاور پایان بخش سخنانش خاطرنشان کرد:

از ویژگی‌های مثبت حضور زنان در فضای مجازی می‌توان به دسترسی به اطلاعات روز بدون نیاز به حضور فیزیکی شخص در اجتماع اشاره کرد و فرصتی برای ابراز وجود، بیان ویژگی‌ها و توانایی‌هایی هاست. با توجه به بیان نقاط مثبت و منفی فضای مجازی که در مطالب بالا بیان شد باید توجه داشت که این فضا را با رعایت چارچوب‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی می‌توان مدیریت کرد واین مدیریت به شخص و نحوه استفاده او از این فضا بر می‌گردد. باید توجه داشت که هیچ کس پاسخگوی عواقب احتمالی که رخ می‌دهد نخواهد بود و افراد، با توجه به احساسات و هیجانات خود می‌توانند این فضا را به خوبی مدیریت وکنترل نمایند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *