صخره و کشتی پرتغالی

دامون رشیدزاده

در گزارش پیش از بازی ایران و اسپانیا گفتیم ایران صخره بزرگی برای رقباست. بعد از بازی اسپانیا و پیروزی خفیف و البته با چاشنی شانس این تیم مقابل ایران مشخص شد که چرا از تیم ملی ایران به عنوان صخره‌ای غیر قابل نفوذ یاد می‌شود.

کار صعود ایران و البته پرتغال با توجه به اتفاقات جدول گروه B به بازی رودررو کشیده شد و حالا هر دو تیم شانس این را دارند که با پیروزی به دور بعدی رقابت‌ها صعود کنند.

پرتغال

پرتغال با داشتن یک ابر ستاره از تیمی معمولی به تیمی مهار ناشدنی تبدیل شده است. فاصله تیم پرتغال بدو رونالدو با تیم‌های درجه یک اروپایی زیاد است اما حضور این عجوبه دنیای توپ گرد باعث شده پرتغالی‌ها بسیاری از ناممکن را ممکن کنند. قهرمانی پرتغالی‌ها در یورو ۲۰۱۶ نیز مرهون زحمات رونالدو است. حتی هنگامی که او در دیدار فینال مقابل فرانسه مصدوم شد بسیاری تصور می‌کردند کار پرتغال تمام است. اما بازگشت رونالدو به نیمکت آنهم با عصا و هدایت تیم از کنار زمین در لحظات حساس باعث شد پرتغالی‌ها به طرزی باور نکردنی به قهرمانی در جام ملت‌های اروپا دست پیدا کنند. با این حال نباید از بازیکنان دیگر پرتغالی‌ها نیز غافل شد چرا که شاید آنها به تنهایی بازیکنانی ستاره نباشند اما وقتی در قالب تیمی و در کنار هم قرار می‌گیرند به تیمی بسیار زهر دار تبدیل می‌شوند که توانایی باز کردن هر دروازه‌ای را دارند.

بازیکنان تکنیکی پرتغال مانند سرباز در خدمت تیم خود هستند و برای پیروزی از هیچ کوششی فروگذار نیستند. کشتی پرتغالی‌ها با ناخدایی مانند رونالدو برای هر تیمی خطرنامک است و دست کم گرفتن این تیم می‌تواند اشتباهی مهلک برای تیم ما باشد.

ایران

صلاح مهلک ایرانی‌ها در مقابل پرتغال کسی نیست جز کارلوس کی روش مربی پرتغالی تیم ملی کشورمان. به جرات می‌توان گفت در این جام جهانی هیچ کس به اندازه کی روش از تیم ملی پرتغال شناخت ندارد. کارلوس کی روش، در تمامی ابعاد فوتبال ملی ۲۰ سال گذشته پرتغال مانند پدر بوده است. او یکی از بنیان گذاران حرفه‌ای شدن فوتبال پرتغال است، در دهه ۸۰ میلادی به عنوان عضوی از تیم فنی و آنالیزور با فدراسیون فوتبال پرتغال همکاری می‌کرد و پس از آن سمت سرمربی تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال پرتغال را بر عهده گرفت، سمتی که با آن دوبار قهرمانی جام جهانی را کسب کرد. کی روش کسی است که فوتبالیست‌هایی مانند فیگو، روی کوستا و ویتور بایا را به جامعه جهانی فوتبال معرفی کرد، بازیکنان بزرگی که هنوز در خاطرات و قلب فوتبال دوستان در سراسر دنیا هستند.

کی روش فوتبال ایران را به صخره بزرگی در آسیا تبدیل کرد. صخره‌ای که تیم‌های بزرگ آسیا را بارها مغلوب خود کرده است.

ایران تا این جای جام در دو دیدار خود تنها یک گل دریافت کرده اما در دیار مقابل پرتغال ما علاوه بر گل نخوردن باید به دنبال گلزنی هم باشیم. اگرچه ایران در دیدار مقابل اسپانیا بعد از دریافت گل فشار فراوانی را وارد کرد اما زدن گل به تیم‌های اروپایی آنهم تیم‌هایی مانند اسپانیا و پرتغال به هیچ وجه کار آسانی نیست.

با توجه به حساسیت وحشتناک دیدار امروز احتمال درگیری و تنش و برخوردهای سخت فیزیکی در میانه زمین بسیار بالاست به همین دلیل هم تیمی در این دیدار پیروز خواهد بود که از برتری ذهنی و جسمی بیشتری برخوردار باشد. بازیکنان ما در دو دیدار گذشته نمایش‌های بی نقصی را در مقابل حریفان به اجرا گذاشته‌اند که امیدواریم این نمایش بی نقص در مقابل پرتغالی‌ها نیز به بهترین شکل به اجرا گذاشته شود تا شاهد صعود تاریخی فوتبال کشورمان به دور بعد رقابت‌های جام جهانی باشیم. همانگونه که کارلوس کی روش گفته ما برای به دست آوردن رؤیاهایمان راهی جام جهانی شده‌ایم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *