ثبت نام پر دردسر

دامون رشیدزاده

با فرا رسیدن تابستان چنین به نظر می‌رسد که خانواده‌ها حداقل از چالش تحصیلی فرزندانشان راحت شده‌اند اما واقعیت این است که با پایان چالش تحصیل اکنون چالش تازه‌ای به نام ثبت نام پیش روی خانواده‌هاست.

هر چند از تعداد دانش آموزان در سال‌های اخیر کاسته شده است اما نبود زیر ساخت‌های مناسب در آموزش و پرورش و کمبود مدارس باعث شده مشکلات جدی‌ای برای ثبت نام پیش روی خانواده‌ها وجود داشته باشد.

این چالش وقتی جدی‌تر می‌شود که خانواده‌های سعی می‌کنند به هر ترتیبی شده فرزند خود را در مدارس دولتی با کیفیت ثبت نام کنند. این مشکل به خصوص در پایه اول دبستان و پایه هفتم (راهنمایی) و همچنین دهم (دبیرستان) بسیار حادتر است. در این پایه‌ها تقاضا برای ورود به مدارس خوب به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و خانواده‌های بسیاری تلاش می‌کنند تا فرزند خود را به هر ترتیبی شده راهی این مدارس کنند.

با توجه به ظرفیت محدود مدارس دولتی آموزش و پرورش شرایط سخت گیرانه ای برای ثبت نام دانش آموزان دارد که این شرایط سختگیرانه خانواده‌های بسیاری را دچار معضل ثبت نام می‌کند.

طبق قانون محدوده جغرافیایی آموزش و پرورش خانواده‌ها حق ثبت نام فرزند خود در مدارسی خارج از محدوده محل زندگیشان را ندارند. اما این قانون نیز مانند بسیاری از قوانین آموزش و پرورش دچار مشکلات فراوانی است.

محدود جغرافیایی

یکی از مشکلات اصلی این قانون نبود تعریف درست از محدود جغرافیایی محل سکونت است. موارد بسیاری وجود دارد که مدرسه‌ای که یک خیابان با خانه متقاضیان فاصله دارد در محدوده جغرافیایی آنها نیست اما در عوض مدرسه‌ای که چند کیلومتر با خانه دانش آموز فاصله دارد در محدوده جغرافیایی یا منطقه محل زندگی دانش آموز تعریف شده است. این ماجرا به خصوص برای دانش آموزان دبستانی معضلات جدی را به وجود آورده است.

قولنامه

دیگر مشکل ثبت نام برای بسیاری از خانواده‌ها معضل قولنامه است. در سال‌های گذشته آموزش وپرورش برای جلوگیری از ثبت‌نام خارج از محدوده و تبعیت خانواده‌ها از مرزبندی‌های تعیین شده، قولنامه دارای کدرهگیری را شرط ضروری برای ثبت‌نام اعلام کرده است اما این دستورالعمل مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. بنگاه‌های املاک بخاطر فرار مالیاتی معمولاً از ارائه قولنامه با کد رهگیری به مشتریان اجتناب می‌کنند و به جای آن قولنامه‌های دستی را به مستاجران تحویل می‌دهند. اگر مستأجری هم بخواهد در مقابل این اقدام مقاومت کند خیلی راحت خانه مورد علاقه‌اش را از دست می‌دهد زیرا برای بنگاه‌ها فرار از مالیت های سنگین در اولویت قرار دارد و آنها حاضر نیستند برای قراردادهای اجاره ریسک پرداخت مالیات را به جان بخرند. این ماجرا دردسرهای بسیاری را برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

مشکلات دیگر

در کنار اینها دریافت شهریه‌های خارج از عرف به نام کمک به مدرسه و همچنین اولویت بندی بسیاری از مدارس برای ثبت نام خانواده‌های دارای تمکن مالی بالا ماجرای ساده‌ای مانند ثبت نام را به بحرانی برای خانواده‌ها تبدیل کرده است.

در واقع می‌توان گفت برای بسیاری از خانواده‌های هم دوران تحصیل و هم تعطیلات تابستانی دورانی پرچالش با مشکلات فراوان است و گویا قرار نیست هیچ دوران آرامش و آسایشی برای آنها وجود داشته باشد.

اینکه در این ماجرا آموزش و پرورش مقصر است یا بنگاه‌های معاملات ملکی و یا حتی مسئولینی که به جای خدمت و گسترش امکانات هر روز معضل تازه‌ای می‌آفرینند سوالی است که بهتر است پاسخ آن را خود مردم بدهند.

در هر حال امیدواریم چاره‌ای اساسی برای معضل ثبت نام اندیشیده شود تا حداقل خانواده دانش آموزان در طول تابستان اندکی آرامش را تجربه کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *