قمار آمریکا بر سر سوریه

نفیسه الله دادی

سوریه، سرزمینی است که داعش آن را ویران کرد و اکنون نیز درگیر مبارزه با گروه تروریستی متوحش و دست‌آموز آمریکا و غرب است. ایران، روسیه و ترکیه با نشست‌های سه‌جانبه خود به روند صلح در سوریه بسیار کمک کردند و آمریکا نقشی جز حضور نظامی نداشت و به‌تازگی ترامپ از خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه سخن گفته است.
از آنجا که ترامپ متوهم است، بهانه‌ای که او برای توجیه این اقدامش به کار می‌برد، این است که نیروهایش توانستند گروه «داعش» را از بین ببرند؛ لیکن واقعیت کاملا برخلاف آن است؛ این نیروهای او نبودند که «دولت خلافت» (داعش) را شکست دادند؛ بلکه ائتلافی متشکل از شمار زیادی از کشورها که به شصت کشور می‌رسد و نیز کشورهایی که در رأس آنها روسیه، سوریه، عراق، ایران، فرانسه و انگلیس قرار داشتند، بودند که داعش را شکست دادند.
البته این نکته هم به ذهن می‌رسد که رئیس‌جمهور آمریکا این تصمیم را در راستای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های انتخاباتی‌اش که او را به قدرت رساند و عنوان بارزش توجه به داخل است و عقب‌نشینی از دخالت‌های نظامی خارجی و قراردادن منافع ملت آمریکا بالاتر از همه چیز براساس شعارش «اول آمریکا» اتخاذ کرده است؛ اما به نظر می‌رسد همه باور ترامپ در پس محاسبه سود و زیان تاجرمنشانه‌اش قرار دارد؛ یعنی حضور نظامی آمریکا برای آمریکا سود اندک داشته است که وی آن را نپذیرفته یا کلا زیان بوده است؛ برای همین تصمیم به خروج از سوریه دارد.
احتمال دیگر هم معامله بر سر سوریه است. وقوع نوعی توافق و معامله میان دو قدرت بزرگ، یعنی روسیه و آمریکا؛ یعنی معامله بر سر تبادل مناطق نفوذ؛ به بیان دیگر آمریکا، سوریه را به روسیه واگذار می‌کند تا دست بالا را در آن داشته باشد؛ در مقابل روسیه نیز درباره حضور آمریکا در عراق یا دیگر کشورهای منطقه سکوت می‌کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *