ترامپ رو دست خورد

نفیسه الله دادی

چندی پیش که ترامپ با اشتیاق بر سر میز مذاکره با کره شمالی نشست، روزنامه‌ها تیتر زدند: «نشست تاریخی آمریکا و کره شمالی پس از سال‌ها به وقوع پیوست.»
ترامپ خوشحال بود که مجری چنین رویداد تاریخی است و بالاخره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی وارد مرحله جدیدی شده است؛ اما تنها با گذشت زمان کمی روزنامه فایننشال تایمز نوشت: تجزیه و تحلیل مؤسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری نشان می‌دهد کره‌ شمالی یک تأسیسات مهم ساخت موشک را به سرعت توسعه داده است. همین امر تردیداتی را درباره تعهد پیونگ‌یانگ به کنارگذاشتن برنامه‌های تسلیحاتی پیشرفته، آن هم فقط چند هفته پس از نشست تاریخی میان رهبران کره‌ شمالی و آمریکا به وجود آورده است. این تحولات به نفع منتقدان کره ‌شمالی است که می‌گویند پیونگ‌یانگ هرگز درباره بهبود روابط حسنه جدی نبوده و از مانورهای دیپلماتیک برای پوشش تکمیل موشک‌هایی که بتواند خاک آمریکا یا پایگاه‌های ارتش آمریکا را در کره‌ جنوبی و ژاپن بزند، سوء‌استفاده کرده است.
البته با توجه به بدعهدی آمریکا در برجام و حتی سخنان پس از نشست تاریخی با کره شمالی که مبنی بر خروج از توافق بود، شاید بتوان گفت رفتار کره شمالی درست است؛ چون او هم مطمئن است با آمریکا نمی‌توان صادق بود؛ زیرا سرانجام آن عهدشکنی و خروج از توافق است.
آمریکا، کشوری است که به‌راحتی تمام تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا گذاشته است؛ پس نباید انتظار داشته باشد طرف مقابل با نهایت احترام به توافق پایبند باشد. آمریکا عرف و حقوق بین‌الملل را به تمسخر گرفت و اکنون باید منتظر پیامدها و اقدامات تلافی‌جویانه باشد.
آمریکا از برجامی که ایران مصمم به آن پایبند و در راستی‌آزمایی‌ها بالاترین نمره اعتماد را کسب کرده بود، خارج شد؛ حال این پرسش پیش می‌آید که چرا کره شمالی باید به چند سطر که نسبت به برجام از دقت کمتری برخوردار است، پایبند باشد؟

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *