دست‌های آلوده در جنگ یمن

نفیسه اله‌دادی

عربستان در جنگ یمن دست به جنایاتی زده است که باید گفت حقوق بشر مرده است. گر چه بحران داخلی یمن یکی از قدیمیترین، پیچیدهترین و پویاترین بحرانهای داخلی در منطقه خاورمیانه است که ریشه در اختلافات قومی و قبیلهای گذشته این کشور دارد، اما با دخالت نظامی عربستان سعودی از فروردین ۱۳۹۴ به بهانه بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، بحران در این کشور وادر مرحله تازه‌ای شد. عربستان بهانه خود را برای آغاز جنگ علیه یمن بازگرداندن منصور هادی به قدرت در صنعا بود که پس از استعفا به ریاض فرار کرده بود، اما حقیقت آن که فراتر از منصور هادی، این شرایط منطقه و موقعیت یمن بود که عربستان را به دخالت در یمن متمایل ساخت.

در این جنگ اروپا، آمریکا و رژیم صهیونیستی سود کردند چرا که دستان خون‌آلودشان خونین‌تر از گذشته شد اما با نام سعودی‌ها. فروش میلیاردی تجهیزات نظامی و موشکی به عربستان خود سود بزرگی برای آنها بود. ظاهراً در پس ذهن مدعیان دموکراسی و حقوق بشر که بر زندگی مسالمت‌آمیز و حق تعیین سرنوشت تأکید می‌کنند، خون‌آشامی را باید جست که مکیدن و ریختن خون انسان را در عصر اومانیسم توجیه می‌کند.

در تجاوزگری عربستان به یمن تا کنون بیش از ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ یمنی آواره، ۱۰٫۰۰۰ تن کشته، بیش از ۵۰ هزار نفر زخمی و ۱۷٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر در معرض گرسنگی شدید قرار گرفته و بیش از ۱۰۰۰ کودک زیر پنج سال جانشان را از دست دادهاند. در حملات ائتلاف به رهبری سعودی تهاجم به امکان غیرنظامی با هدف به تسلیم کشاندن مردم یمن از جمله تاکتیکهای سعودی برای پیروزی در این جنگ بوده است. ۱۶۰۰  مدرسه، بیمارستان، مخازن تصفیه آب شرب، نیروگاههای برق در یمن ویران و ۲۰۰۰ نفر در اثر شیوع مرموز و عامدانه بیماری وبا کشته شدهاند و در حدود۶۰٫۰۰۰ نفر در معرض خطر این بیماری قرار دارند. آوارگی هزاران انسان به خاطر خوی وحشی‌گری تعدادی اندک مایه ننگ نظام جهانی است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *