دخترهدیه الهی

مظفر حاجیان

امروز روز میلاد با سعادت بانوی با کرامت اهل بیت حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت است. ‌دهه پر برکتی که آغازش میلاد مبارک دختر گرامی هفتمین امام شیعیان و پایانش میلاد مسعود خورشید تابناک ایران زمین حضرت علی بن موسی الرضا (ع) گره خورده است. روز میلاد حضرت معصومه (س) اما یک مناسبت دیگر را هم در دل خود جای داده است و روز میلاد دختر پاکدامن امام هفتم، بهترین بهانه است تا روز ملی دختران نام گیرد.این روز و دهه مبارک را به همه دختران و تمامی شیفتگان خاندان امامت و ولایت تبریک عرض می کنیم.و در این نوشتار کوتاه به جایگاه دختران و زنان می پردازیم. تاریخ گواهی می دهد دختران در اقصی نقاط عالم قبل از اسلام مظلوم واقع شده و به بدترین شیوه با آنها برخورد شده است. چنانچه گقته شده است مرکز تمدن کلدانیان و آشوریان، سالی یکبار دخترانی را که پا به سن زناشویی گذاشته بودند هر یک را بر حسب زیبایی، به نرخی می فروختند. نیزدر سراسر آفریقا، ارزش زن از یک تخم مرغ کمتر بود، زیرا اگر تخم مرغ ها در دست زنی می‌شکست، به اعدام محکوم می شد. و در استرالیا، زن حکم حیوانی اهلی را داشت که فقط برای شهوت رانی، حمل بار و تولید نسل به کار می رفت و در دوران قحطی او را می کشتند تا گوشتش را بخورند.مظلومیت زن در دوران پیش از ظهور اسلام به حدی بود که در برخی قبایل پی درپی زاییدن دختر، مادر را با نوزاد زنده به گور می کردند و این شدت جهالت آن دوران را می رساند.اما قرآن کریم به سنت غلط مملوک بودن زن پایان داد و فرمود: ای کسانی که ایمان آورده اید، برای شما حلال نیست که زنان را به اکراه به ارث ببرید. در جهان امروز یکی از موضوعات مهم اجتماعی جایگاه و نقش دختر در عرصه خانواده و اجتماع است. متاسفانه هنوز هستند انسان هایی که جاهلانه پسر را بر دختر ترجیح می دهند.در اسلام زنان و دختران از جایگاه خاصّی برخوردارند. تعابیر زیبایی که برای دختران به کارگرفته شده، نشان از امتیاز و ویژگی خاصّ دختران دارد. واژه هایی چون: ریحانه (گل)، قواریر (بلورها)، و حسنه (نیکی). اسلام دینی است که به زنان و دختران و حقوق آنها ارزش و اهمیت زیادی ‌داده است. در عصر کنونی که جامعه غربی در اوج بهره کشی از زنان و دختران تلاش می کند با قانونمند کردن ضدّ ارزش های خود برای دیگر جوامع و فرهنگ ها، فشارهای فراوانی را خصوصاَ بر مسلمانان وارد سازد توجّه به جایگاه دختران در سخن و سیره معصومان بسیار با اهمیت به نظر می رسد.خداوند در آیه ۴۹ سوره شوری از دختر به عنوان هدیه استفاده می کند و انسان ها باید از این هدیه خداوند خوشحال شوند.” لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ”فرمان روایى آسمان‌ها و زمین مخصوص خداست، هر چه بخواهد مى‌آفریند، به هر که بخواهد دختران بخشد و به هر که بخواهد پسران بخشد.پسر و دختر هدیه الهی هستند و فرقی بین این دو نیست.این بیان در دورانی که از روی جهالت دختران را زنده به گور می کردند و حتی امروز که دنیای غرب زن را به پایین ترین جایگاه سقوط داده است بسیار مهم است. در دوره جاهلیتی که دختر زنده به گور می شد پیامبر اسلام(ص) دست دخترش را می بوسید و او را در مهمترین مسائل اجتماعی مثل مباهله وارد می ساخت تا با فرهنگ منحوس جاهلیت مقابله کند و دختران و زنان را از آن وضعیت اسفناک نجات دهدمجموع رفتار پیامبر اسلام با دختران و زنان می طلبد که پیامبر اسلام (ص) را بنیانگذار تکریم دختران و زنان بدانیم.

رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : اِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى عَلَى الاِْناثِ اَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ، وَ ما مِنْ رَجُل یُدْخِلُ فَرْحَهً عَلى اِمْرَأَه بَیْنَهُ وَ بَیْنَها حُرْمَهٌ اِلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ. خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، کسى که باعث خوشحالى دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال مى کند.

اما، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دارای شخصیتی رفیع و والا مقام می‎باشد به طوری که ائمه طاهرین علیهم السّلام از این بانو، با جلالت و تکریم یاد کرده‎اند و حتی پیش از ولادت آن حضرت، بلکه پیش از ولادت پدر بزرگوارش، نام او بر لسان بعضی از ائمه علیهم السّلام آمده و از مقام والای او سخن گفته‎اند امام صادق علیه السّلام می‎فرمایند: «شهر قم، حرم ما است و در آن زنی از فرزندان من مدفون می‎شود، به نام فاطمه هر کس او را زیارت کند بهشت برای او ثابت می‎شود… .»

این فرمایش که نمونه اش بسیار است حاکی از شأن و عظمت و فضیلت این بانوی مکرم اسلام می‎باشد. بی‎شک این فضایل و خصوصیات اخلاقی این بانوی بزرگ است که او را دارای چنین مقام و منزلتی نموده است و بر اساس احادیث امامان معصوم مدفن فاطمه معصومه در قم ملجا و پناهگاهی برای علاقمندان خاندان عصمت و طهارت گردیده است. اگر دختران جامعه اسلامی آنحضرت را الگوی خود قرار دهند آینده ای سعادتمند خواهند داشت و شخصیت والای خود را به دست می آورند و راه رشد و کمال و پیشرفت برای آنان گشوده می گردد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *