بیماری به نام ترامپ

مدتی است جهانیان در گوشه‌ای نشسته‌اند و محو فعالیت یک فرد تاجرپیشه شده‌اند. دونالد ترامپ کیست؟
دونالد ترامپ که پیش‌تر به عنوان ابرتاجر، نویسنده، سرمایه‌گذار و مجری تلویزیون آمریکایی شناخته شده بود، در رقابتی نفسگیر توانست رقبای درون‌ حزبی خود را شکست دهد و وارد رقابت نهایی با نامزد دموکرات‌ها شود که درنهایت برنده رقابت ریاست جمهوری آمریکا شد و با رفتارها و اقدامات عجیبش جهان را متحیر کرد.
ترامپ تاجر است، نه سیاستمدار؛ اما با نابلدی خویش دنیای سیاست را به چالش طلبیده است. ترامپ دچار بیماری مزمن قانون‌شکنی است؛ خارج‌شدن از توافق آب و هوایی پاریس، برجام و تهدید به خارج‌شدن از ناتو و رفتار سرد در گروه جی ۷ نمونه‌های آن است.
ملموس‌ترین بعد بیماری ترامپ برای ایرانیان برجام است. از همان روزهای نخست مشخص بود که آمریکا، همان آمریکایی است که «وفای به عهد» را فدای منافع جاه‌طلبانه خویش خواهد کرد. برخلاف تصور برخی که خوش‌بینانه می‌نگریستند، آمریکا از برجام خارج شد و با وجود خروج از برجام باز هم در مسیر برجام سنگ‌اندازی می‌کند.
دومین و مشهودترین بیماری ترامپ خودبزرگ‌بینی است که هم در عرصه داخلی و هم خارجی آشکار است.
در روزهای گذشته بیماری ترامپ گریبان‌گیر اتحادیه اروپا نیز شده است. افشاگری «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس، درباره تحریک‌شدن از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای شکایت از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد دشمنی ترامپ با اروپا بسیار جدی‌تر از آن چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شد. البته این برای اولین بار نیست که ترامپ مقامات اروپایی را علیه اتحادیه اروپا تحریک می‌کند؛ برای نمونه ماه گذشته اعلام شد ترامپ «امانوئل ماکرون» را نیز تشویق به ترک اتحادیه اروپا کرده است.
ترامپ، اروپا را دشمن آمریکا خوانده و گفته بود: فکر می‌کنم دشمنان زیادی داریم. به عقیده من اتحادیه اروپا در آنچه در زمینه تجارت با ما انجام می‌دهد، یک دشمن تلقی می‌شود.
ظاهرا ترامپ به دنبال جهانی است به نام ایالات متحده آمریکا!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *