آبی به رنگ آسمان

دامون رشیدزاده

فوتبال فرانسه موفق شد برای بار دوم تاج فوتبال جهان را بر سر بگذارد تاجی که برداشتنش حداقل چهار سال دیگر به طول خواهد انجامید. اما ماجرای فتح جام فرانسوی‌ها یک شبه رقم نخورد. فوتبال فرانسه بیست سال پیش قهرمانی جهان را با نسل طلایی‌اش تجربه کرد اما بعد از آن ناکامی‌های فراوان رویای فرانسوی‌ها را برای فتح دوباره جام جهانی به کابوس تبدیل کرد. بعد ازآن دوران نه چندان خوشایند فرانسوی‌ها تصمیم گرفتند نسل تازه‌ای فوتبالیست‌ها را تربیت کنند. این کار اگر چه پروژه‌ای زمان بر بود اما این پروژه در سال ۲۰۱۳ جواب داد و فرانسه قهرمان جام جهانی جوانان شد. درست در همان روزها فرانسوی‌های می‌دانستند با نسل تازه بازیکنانشان روزی دوباره قهرمان جهان خواهند شد. این رویای فرانسوی‌ها البته خیلی زود به واقعیت تبدیل شد و آنها توانستند در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه دومین افتخار بزرگ فوتبالشان یعنی قهرمانی جام جهانی را تجربه کنند.

فرانسوی‌های جوان موفق شدند در یکی از تماشایی‌ترین فینال‌های جام جهانی در دوره‌های اخیر تیم جنگنده کرواسی را با نتیجه چهار بر دو درهم بکوبند.

فرانسوی‌ها در طول جام نمایش‌های پر افت و خیزی داشتند این تیم در مرحله گروهی به سختی توانست استرالیا و پرو را شکست دهد و در مقابل دانمارک هم با تساوی متوقف شد. اما درخشش خروس‌ها در مقابل آرژانتین همه را متوجه قدرت پنهان این تیم کرد. فرانسه با حذف مسی خود را به عنوان مدعی جام مطرح کرد اما این تیم در دوبازی خود در مقابل اروگوئه و بلژیک دوست داشتنی با فوتبالی محتاطانه و البته زیرکانه موفق به پیروزی شد و خود را با کمترین دردسر به فینال رساند. اما آنها در بازی فینال تیم دیگری بودند. کرواسی پس از سه بازی ۱۲۰ دقیقه‌ای دیگر توانی برای جنگیدن نداشت و فرانسوی‌ها با علم به این موضوع برای سلاخی حریف صبر کردند. بعد از ۱۵ دقیقه طوفانی کروات‌ها نوبت به حملات زهر دار فرانسوی‌ها رسید.

فرانسوی‌ها روی یک ضربه ایستگاهی و گل به خودی کروات‌ها خیلی زود جلو افتاند. اما این گل توسط شوت سرکش پرسیچ پاسخ داده شد اما دقایقی بعد و در هنگام یک کرنر پنالتی بحث برانگیز داور آرژانتینی باعث شد گریژمان بار دیگر فرانسوی‌ها را پیروز مسابقه کند.

در حالی که به نظر می‌رسید نیمه دوم نیمه حملات پر دامنه کرواسی باشد اما در عرض ۶ دقیقه دو گل پوگبا و امباپه ستارگان نسل جدید فوتبال فرانسه کار کرواسی را در این جام تمام کرد. تک گل کروات‌ها که روی اشتباه دروازبان فرانسه به ثمر رسید نیز نتوانست خللی در پیروزی فرانسه ایجاد کند و تیم شایسته دیدیه دشان موفق شد دومین جام جهانی را به فرانسه ببرد.

جام از نگاهی دیگر

جام بیست و یکم در حالی به پایان رسید که همه تیم‌هایی که فوتبال مالکانه ارائه می‌دادند توفیقی در آن نیافتند. اسپانیا در این مسابقات همانطور که انتظار می‌رفت مالکانه‌ترین فوتبال ممکن را ارائه داد. این تیم با معدل ۷۴ درصد مالکیت در هر بازی از این نظر حرف اول را زد. پس از اسپانیایی‌ها، تیم ملی آلمان با ۷۱ درصد مالکیت در هر بازی تیم دوم و آرژانتین نیز با معدل ۶۵ درصد مالکیت در هر بازی تیم سوم بود. هیچ یک از سه تیم اسم و رسم دار فوتبال دنیا که از سابقه قهرمانی در جام جهانی هم برخوردار بودند در این دوره از بازی‌ها توفیقی نیافتند. آلمان در مرحله گروهی مسابقات به بدترین شکل ممکن حذف شد و دو تیم اسپانیا و آرژانتین نیز در مرحله یک شانزدهم مسابقات حذف شدند.

در پایان این مسابقه بهترین‌های جام بیست و یکم معرفی شدند:

توپ طلایی: لوکا مودریچ

دستکش طلایی: تیبو کورتوا

کفش طلایی: هری کین

بهترین بازیکن جوان: کیلیان امباپه

بازی جوانمردانه: تیم ملی اسپانیا

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *