آشفته بازاری به نام لیگ برتر

هامون رشیدیان

فوتبال ایران مدت هاسا ادعای حرفه‌ای بودن دارد اما به گفته اکثر کارشناسان اهل فن در فوتبال ایران تنها دستمزدها و شماره پیراهن بازیکنان حرفه‌ای است در حالی که دیگر جزئیات فوتبال ایران نه تنها حرفه‌ای نیست بلکه گاهی حتی از امکانات فوتبال آماتوری دیگر کشورها نیز پایین‌تر است.

در چنین شرایطی درحالی که کمتر از چهار روز به آغاز هجدهمین دوره از رقابتهای لیگ برتر مانده آشفتگی‌های تیم‌ها به حدی است که علاقمندان به فوتبال را سردرگم کرده و ابهامات زیادی را نیز بوجود آورده است. مشکلات لیگ ما به حدی زیاد است که حالا بسیاری از خود سؤال می‌کنند که با توجه به قوانین سفت و سخت AFC لیگ ما در سال‌های آینده چگونه می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و تیم‌های ایرانی راهی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا شوند. در ادامه گزارش نگاهی خواهیم داشت به تنها چند نمونه از مشکلات این روزهای لیگ برتر فوتبال ایران.

امتیاز فروشی ارمغان تبریزی‌ها

اخیراً امتیاز گسترش فولاد در لیگ برتر به ماشین سازی واگذار شد اما ابراز مخالفت‌های بسیار از سوی حقوقدان‌های فوتبال باعث عقب نشینی برخی مسئولین شده و حالا این دو تیم تبریزی که هر دو نیز تمرینات آماده سازی‌شان را دنبال می‌کنند مترصد تصمیم نهایی مسئولین هستند تا ببینند کدام یک قرار است روز جمعه به مصاف استقلال خوزستان بروند. نکته جالب اینجاست که امتیاز تیم‌های تراکتورسازی، گسترش فولاد و ماشین سازی در اختیار یک نفر (زنوزی میلیاردر تبریزی که نامش در چند پرونده اختلاس هم مطرح شده) است. همین موضوع هم باعث شده این فرد با تیم‌های باشگاهی تحت اختیارش مانند عروسم رفتار کند و هربار تصمیم تازه‌ای درباره این تیم‌ها بگیرد.

نساجی بدون ورزشگاه

تیم فوتبال نساجی که بعد از سالها تلاش در لیگ دسته اول صعودی پر حرف و حدیث به رقابتهای لیگ برتر داشت، حالا با معضل ورزشگاه خانگی مواجه است. مسئولین نساجی به منظور ارتقای سطح کیفیت ورزشگاه شهید وطنی و رساندن این ورزشگاه به استانداردهای لیگ برتر آن را به دست تعمیر سپردند اما این روند بازسازی و مرمت این ورزشگاه آنقدر کند پیش رفت که قطعاً تا شروع مسابقات آماده پذیرایی از هواداران پر شور این تیم نخواهد بود. هرچند گفته می‌شود شاید ورزشگاه را قبل از مرمت نهایی به صورت موقت برای میزبانی نساجی آماده می‌کنند، اما برگزاری دیدارهای خانگی این تیم در شهر سیمرغ هم فرضیه‌ای رد نشده است که ممکن است آخرین راهکار قائمشهری ها برای پذیرایی از تیم‌های رقیب باشد.

استقلال بدون بازیکن

استقلال تهران بحرانی‌ترین روزهای تاریخی‌اش را سپری می‌کند. آن‌ها روز جمعه باید مقابل پیکان به میدان بروند و این در حالی است که این تیم هم پر از بازیکنان بلاتکلیف است. قطعاً شفر الان نمی‌داند روز جمعه تیمش با چه ترکیبی باید مقابل پیکان بازی کند چون اصلاً نمی‌داند چه بازیکنانی را در اختیار دارد.

روزبه چشمی، سرور جباروف و مامه تیام بازیکنان بلاتکلیف این تیم هستند و مجید حسینی را هم دیگر باید بازیکن جدا شده دانست. مثل امید ابراهیمی و امید نورافکن.

یک لیگ و دو سپیدرود

یکی از عجایب لیگ هجدهم ظهور دو تیم با یک نام در یک شهر است. سپیدرود گیلان یا سپیدرود رشت؟ کدام یک در نهایت مجوز حضور در این مسابقات را می‌گیرند؟

تیم سایپا یکی از چهار تیمی است که مشکلی برای ثبت قرارداد بازیکنانش نداشته و قطعاً در هفته اول به میدان می‌رود، حریف یکی از بلاتکلیف‌ترین تیم‌های این دوره از مسابقات است. علی دایی نمی‌داند باید تیم تحت رهبری علی نظرمحمدی را آنالیز کند یا تیم تحت رهبری خداداد عزیزی را.

هرچند هیات فوتبال گیلان قرارداد بازیکنان سپیدرود خداداد را ثبت کرده است، اما پیگیری‌های جواد تن زاده از طریق دستگاه قضایی چالش بزرگی پیش پای محمد نوین و سپیدرودش است تا «سپیدرود» ها هنوز خودشان هم ندانند که کدام یک قرار است در لیگ هجدهم به میدان بروند. فعلاً که هر دو تیم با جدیت تمرین می‌کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *