آموزش رایگان یا ؟؟؟

بمناسبت هفته بزرگداشت مفام معلم جمعی از معلمان وعوامل واصحاب تعلیم و تربیت کشور با ریاست محترم جمهوری اسلامی

ملاقات داشتند که در آن جناب حجت الاسلام دکتر روحانی بیانات ارزشمندی را عنوان فرمودند که جای بسی خوشحالی است لکن جمله ای داشتند که جای تامل دارد و آن جمله به عنوان تیتر بسیاری از روزنامه ها در صفحه اول نقش بست و دیدگان همگان را به خود جلب نمود و آن اینکه فرمودند : آموزش و پرورش باید به تدریج از حالت دولتی خارج شود .

معنای این جمله این است که آموزش و پرورش به بخش خصوصی سپرده شود و به صحیح تر از حالت رایگان خارج و به حالت مردمی یعنی پولی در آید و برای تحصیل مردم باید پول و هزینه آنرا بپذیرند و پرداخت کنند؟سئوال این است که پس آموزش رایگان که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده ودولت مکلف به اجرای ان است و شخص ریاست محترم جمهور پاسدار اجرایی شدن آن هستند چه می شود ؟ وآیا این فرمایش با قسم ایشان در پایبندی به قانون اساسی سازگار است ؟

هم اکنون که مرتب مسئولین دریافت هر گونه وجه ثبت نام را خلاف قانون اعلام می کنند متاسفانه مردم به شدت در رنجند حال اگر آموزش و پرورش از حالت دولتی خارج شود چه خواهد شد؟آیا عده ای محکوم به ترک تحصیل نخواهند شد ؟ وآیا تحصیل علم خاص مرفهین نخوهد شد ؟ و فقرا و خانواده های کم در آمد نباید قید تحصیل علم را بزنند؟ بگذریم

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ملهم از آموزه ها و تعالیم دین مبین اسلام و همسویی با توافقات بین المللی بخصوص میثاق بین المللی حقوق فرهنگی اقتصادی و اجتماعی که دولت ایران از طریق مرجع قانونگذاری اجازه الحاق به میثاق مذکور را یافته است حق آموزش رایگان و همگانی را برای شهروندان به رسمیت می شناسد.

لیکن صرف درج این حق در قانون اساسی کافی و وافی به مقصود نیست زیرا آنچه اهمیت دارد در دسترس قرار گرفتن آموزش برای همگان و وجود ضمانت های اجرایی لازم است .

آموزش و پرورش به عنوان عنصر مهم انسان ساز که شرایط ایجاد جامعه متعالی را ایجاد می نماید در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته است . بند دوم اصل سوم مقرر می دارد :

دولت موظف است همه امکانات خود را در مورد آموزش و پرورش رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعلیم آموزش عالی به کاربرد. » همچنین اصل سی ام قانون اساسی ایران می گوید : « دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد. »

ملاحظه فرمودید که در قانون اساسی پیشرفته وملهم از اسلام عزیز آموزش تا پایان دوره متوسطه رایگان است واین ماموریت آموزش وپرورش است که باید با بودجه دولت اداره شود گر چه در سال های اخیر باتوجه به مشکلات دولت بخش البته بسیار نا چیزی از هزیته های تحصیلی به عنوان کمک های مردمی نه با علاقه که نسبتا به اجبار توسط مردم پرداخت شده و می شود و مدارسی هم به عنوان نمونه مردمی ،هیات امنایی وغیر انتفاعی که البته انتفاعی کامل است نیز بخشی از بار را به دوش می کشد اما بیان اینکه به تدریج آموزش و پرورش از دولتی بیرون برود نگران کننده است که این خود قصه ها و بهتر بگوییم غصه ها دارد؟؟ و انشاالله نخواهد شد .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *