افشاگری یا خودزنی؟

هامون رشیدیان

بدون شک جنجالی‌ترین اتفاق فوتبال کشور در هفته گذشته استعفای مدیرعامل آبی‌های پایتخت بود. سید رضا افتخاری هفته گذشته در حالی که تیم استقلال به شدت در گیر بازار نقل و نتقالات بازیکنان بود از سمت خود استعفا داد تا تیم استقلال در شوک فرو رود. اما شوک دوم افتخاری صحبت‌های جنجالی او بعد از پذیرفته شدن استعفایش بود. او در این صحبت‌ها به پشت پرده اتفاقات باشگاه در سال‌های اخیر اشاره کرد و گناه بسیاری از اتفاقات را به گردن هواداران و بازیکنان استقلال انداخت.

یکی از کسانی که افتخاری درباره او صحبت کرد، وینفرد شفر مربی آبی پوشان بود. افتخاری درباره او گفته: همین هوادار باعث شد شفر مبلغ دستمزدش را بالا ببرد. من با شفر برای سال نخست ۳۵۰ هزار دلار در دوبی قرارداد بستم. برای سال دوم هواداران به من توهین می‌کردند چرا با او قرارداد نمی‌بندی؟ من می‌خواستم در دقیقه ۹۰ با او قرارداد ببندم و اجازه ندهم مبلغ را بالا ببرد. آن قدر به من فحش دادند تا مجبور شدیم او و دستیارانش را با ۸۵۰ هزار دلار در استقلال نگه داریم. ۲۰۰ هزار دلار هم قرار بود اسپانسر بدهد.

دومین نفر، مامه تیام بود که برای یک نیم فصل ۵۰۰ هزار دلار می‌خواست: «مدیر برنامه تیام می‌آید و می‌گوید اگر می‌خواهید تیام در تیم بماند باید پانصد هزار دلار روی میز بگذارید. فکر کردی با بچه طرف هستید؟ بگذارید هوادار به من فحش بدهد اما من از پول بیت‌المال این هزینه‌ها را نمی‌کنم. این مردم به نان شب خود محتاج هستند. من چرا باید به این‌ها پول مفت بدهم که چی؟» با احتساب دلار آزاد، قرارداد تیام برای یک نیم فصل بیشتر از ۴ میلیارد و در صورتی که او راضی شود تا پایان فصل بماند، ۸ میلیارد تومان خواهد شد.

بالا رفتن قیمت تیام، قیمت جپاروف را هم افزایش داده بود: «جپارف دیروز آمده و به من می‌گوید چهارصد هزار دلار به من بدهید تا سه ساله قرارداد ببندم.» یعنی جپاروف هم برای فصل اول از قرارداد سه ساله آن هم در سن ۳۶ سالگی، بیشتر از سه میلیارد درخواست کرده است!

پیش از این افتخاری درباره روند تمدید قراردادهای استقلال گفته بود چشمی هم درخواستی عجیب از این باشگاه کرده است: «در جلسه‌ای که با این بازیکن داشتیم او درخواست چهار میلیارد تومان کرد. این درخواست او در حالی است که او با ما قرارداد دارد.»

این صحبت‌های افتخاری در حالی است که او به این نکته مهم اشاره نکرده که چرا تا پیش از این در مقابل فشار و توهین تماشاگران مقابله نکرده و حالا به این نتیجه رسیده که پول بیت المال در حال تاراج شدن است.

به طور خاص او خود اعتراف کرده که حاضر شده قرارداد شفر را با قیمتی سه برابری امضا کند در حالی که می‌توانسته با اندکی تحمل و درایت با این مربی قراردادی مناسب‌تر به امضا برساند.

عجیب‌ترین اقدام افتخاری در روند مذاکره با امید ابراهیمی رخ داد، به طوری که او می‌گوید برای حفظ این بازیکن حاضر به پرداخت هر مبلغی بوده است. همان طور که با وریا غفوری این کار را کرد. مدیرعامل استقلال بدون توجه به ارزش بازیکنان و باز هم صرفاً برای فرار کردن از فشارها و نشان دادن خودش به عنوان یک مدیرعامل موفق در بازار نقل و انتقالات، وریا غفوری را با مبلغی که خواسته این بازیکن بوده و بدون رایزنی جذب کرده تا از میزان فشارها کاسته شود. مذاکره استقلال با غفوری خیلی کوتاه بود و معلوم نیست افتخاری چه مبلغ هنگفتی را روی دست استقلال گذاشته است.

در مورد قرارداد دیگر بازیکنان هم اصرار به امضای قراردادهای کوتاه مدت با بازیکنان قطعاً از ضعف‌های او به عنوان مدیر باشگاه بوده در حالی که اگر قراردادها بلند مدت بسته می‌شد حالا استقلال برای جذب ستاره‌های قدیمی مجبور به پرداخت ارقام نجومی نمی‌شد.

اینطور به نظر می‌رسد که صحبت‌های افشاگرانه افتحاری بیش از اینکه افشاگرانه باشد خودزنی بوده است و تنها حاصل او به عنوان یک مدیر دولتی برای استقلال هزاران دلار هزینه اضافی بوده که حالا باید از جیب بیت المال پرداخت شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *