اقدامات جدی در جهت رفع مشکلات هنرمندان؛ سرمایه‌های معنوی جامعه

خدیجه توسلی دینانی

اصغر شاهی متولد ۱۳۲۹ اصفهان است. از کودکی به این هنر علاقمند بوده و از همان دوران فعالیت در این هنر را آغاز نموده است و بیش از ۶۰ سال است که در این هنر فعالیت می‌کنند. ایشان از محضر استادان بزرگی همچون استاد موسوی (در مشهد که بر روی سنگ کار می‌کردند) و استاد جهانگیر که از هنرمندان بزرگ آن دوران بوده کسب فیض نموده است. بعد از ۵ سال فعالیت در این هنر به اصفهان آمده و از محضر استادان بزرگی از جمله مغیث، عکاف‌زاده، ملکوتی، رشتیان و همچنین از محضر استاد ذوفن که از هنرمندان شاخص آن دوران بوده کسب فیض نموده است. استاد دارای لوح تقدیرهای فراوان در هنر سفال و همچنین نشان ملی مرغوبیت و برتری صنایع دستی می باشد و نفر اول در یونسکو شناخته شده‌اند.

شاهی به این هنر بسیار علاقمند بوده و در تمام طول این سالها با عشق و علاقه کار می‌کرده است و جنبه مادی این هنر برایش مهم نبوده است. استاد علاوه بر هنر سفال که به صورت هفت رنگ و زیررنگ کار می‌کنند به هنرهای دیگر هم از جمله قلمزنی بر روی مس و معرق هم تسلط دارند.

وی معتقد است کار هنر احتیاج به زمان دارد و تکرار، دیدن، تمرین و ممارست کلید موفقیت در هنر است. ایشان می‌گوید جوانان امروز تحمل ندارند و طی یک هفته می‌خواهند در هر هنری استاد شوند و چنین امری در هنر محال است زیرا هنر احتیاج به زمان دارد و باید واقع‌اندیش باشند.

تخصص اصلی شاهی؛ گل و مرغ، گل لندنی و گل‌های شاه عباسی

استاد شاهی می‌گوید: من تمام نقوشی را که کار می‌کنم به سبک قدیم و به سبک آقای ذوفن که یکی از استادان بزرگم بود می‌باشد و تخصص اصلی من در گل و مرغ، گل لندنی و گل‌های شاه عباسی است. در آثارم از طراحی صورت هم استفاده می‌کنم اما سعی می‌کنم از الگو استفاده کنم. اما بقیه طرحهای گل و مرغ تخیلی است.

هنرمندان شفادهنده روح انسانها

وی می‌‌گوید:‌ سفال سابقه طولانی دارد اما سابقه تاریخی آن دقیقا مشخص نیست و به طور دقیق نمی‌توانم بیان کنم و هنرمندان سفال در شهرضا و همدان بسیار فعالیت می‌کنند تنها گله‌مندی من از همکاران این است که خاک به این گرانی را به تولیدات محصولات با ارزش اختصاص دهند و روی آن کار کنند و زحمت بکشند و کارهای خوب تولید کنند.

کار هنرمندان از جهاتی شبیه کار دکترهاست، آنها جسم را شفا می‌دهند و هنرمندان روح انسانها را. هنرمند با تولید اثر هنری خود روح انسانها را جلا می‌دهد به عنوان مثال با دیدن تابلوی از یک هنرمند شما وارد دنیای دیگری می‌شوید.

شاهی می‌گوید: هر هنرمند در ایران فقط به خاطر عشقی که به هنر دارد کار می‌کند چون هنر درآمد مالی زیادی به دنبال ندارد و با توجه به اینکه درآمد کارهای هنری بسیار پایین است و از طریق آن نمی‌توان امرار معاش نمود جوانان وارد این هنر نمی‌شوند و دولت باید پشتوانه مادی برای آنان فراهم کنند تا علاقه‌مند به هنر شوند و در این راه گام بردارند. در این هنر آقایان فعالیت می کنند اما معتقدم بانوان چون روح لطیف‌تری دارند می‌توانند در کار طراحی و نقاشی آن موفق‌تر باشند.

هنرمندان سرمایه های معنوی جامعه؛ تلاش در جهت رفع مشکلات آنها

این هنرمند سفال و سرامیک معتقد است هنرمندان سرمایه‌های پنهان و معنوی جامعه هستند که در مغازه‌ها و کارگاهها در این شهر بزرگ مشغول فعالیت هستند و برای رفع مشکلات این هنرمندان و این سرمایه‌های معنوی باید اقدامات جدی صورت گیرد. ایشان اقداماتی را عنوان می کنند که در زیر به بیان آنها می‌پردازیم.

– افراد هنرمند بالای ۵۰ سال بیمه و همچنین از نظر حقوقی نیز حمایت شوند و به طور کلی بیمه هنرمندان حل شود.

– جویای احوال هنرمندان که قشر مهمی از جامعه هستند، باشیم و آنها را حمایت فکری، عملی و اقتصادی کنیم.

– معرفی هنرمندان صنایع دستی برای آموزش به افراد جامعه و بخصوص جوانان

– استفاده از استادان صنایع دستی و هنرمندان برای تدریس در دانشگاهها

– اختیارات بیشتری به صنایع دستی اصفهان برای حمایت از هنرمندان داده شود.

– تصویب بودجه ای از طریق صنایع دستی برای خرید تولیدات صنایع دستی درجه یک از هنرمندان

– برگزاری نمایشگاههای مجانی و تشویق هنرمندان

– دریافت راهکار از هنرمندان از طریق ایجاد اتاق فکر در مورد سیاست داخلی و هنرمندان

– دادن وام به افراد شایسته

– افزایش صادرات صنایع دستی به کشورهای خارج

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *