اقدامات جدی دولت در جهت بازاریابی جدید برای فروش صنایع دستی

خدیجه توسلی دینانی

استاد عباسعلی ایوبی متولد ۱۳۴۴ اصفهان و در محله خوراسگان ساکن می باشند. ایشان بیش از چهل سال است که در زمینه هنر خاتم فعالیت می کنند. استاد از سن هشت سالگی در کنار تحصیل، هنر خاتم را نزد اساتید بزرگواری از جمله اکبر ایوبی، حسن امینی و محمود ایوبی فرا گرفته است.

استاد فعالیتهای خود را در زمینه هنر خاتم بیان فرمائید؟

– انجام فعالیت مستقل در زمینه هنر خاتم از سال ۶۵

– ایجاد نوآوری و خلاقیت در هنر خاتم و کاربردی نمودن آن برای زندگی امروز ( استفاده در دکوراسیون منزل و جهیزیه به جای استفاده از محصولات خارجی)

– اشتغالزایی در هنر خاتم ( اشتغال ۵ نفر در کارگاه)

لطفا به چند مورد از موفقیتهایی که در زمینه فعالیت هنری خود کسب کردید، اشاره فرمائید؟

– از موفقیتهای من تولید محصولاتی متمایز از دیگران است. دلیل این تمایز؛ کیفیت، تنوع و جذابیت محصولات است. من در تولید محصولاتم از بهترین و مرغوبترین مواد اولیه، ظریفترین و زیباترین زیرساختها استفاده می کنم که این امر باعث شده محصولات و برند تولیدی ما با عنوان نفیس خاتم بسیار شناخته شده و متمایز ازدیگران باشد. هنرکده نفیس خاتم دارای ۳ نشان جهانی کیفیت و مرغوبیت کالا(مهر اصالت) از سازمان یونسکو و ۲ نشان مرغوبیت و کیفیت از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی می باشد.

– کسب رتبه و مقام در جشنواره رضوی در دو سال متوالی و دریافت لوح تقدیر

– شرکت در نمایشگاههای خارجی(مراکش) و داخلی (شهرهای اصفهان، تهران، شیراز، کرمانشاه و تبریز و …)

– دریافت بیش از ۱۰۰ لوح تقدیر

استاد، به نظر شما یک فرد عادی هنگام خرید محصولات خاتم ، برای تشخیص خاتم مرغوب از نامرغوب، باید به چه نکاتی توجه کند؟

اصلیترین مواد اولیه مورد استفاده در خاتم، چوب های رنگی هستند و سیمهای برنجی و استخوان شتر. هر قدر سطح مقطع خاتم ریزتر و منظم تر باشد، محصول خاتم کیفیت بالاتری دارد. کارهای بازاری عموما سطح مقطع درشتتری دارند و چون زمان بسیار کمتری برای تولیدشان صرف می شود، به اندازه کارهای باکیفیت، منظم کار نمی شوند. توجه به فرم و فیزیک کلی کار، زیبایی کار و داشتن هارمونی در مصالح استفاده شده از عوامل دیگری هستند که به انتخاب درست یک فرد عادی کمک می کند. عامل دیگری که به راحتی و از نگاه یک فرد غیرمتخصص، قابل تشخیص نیست زیرساخت کار و کیفیت مواد اولیه ای که در این هنر استفاده می شود. از دیگر فاکتورهای مرغوبیت خاتم داشتن زیر ساخت زیبا و بدون نقص می باشد.

استاد شرایط فعلی صنایع دستی اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

وضعیت فعلی صنایع دستی امروزه خوب نیست، بازارهای داخلی تقریبا اشباع است وضعیت اقتصادی مردم مناسب نیست. در شرایط فعلی، مردم ابتدا برای خرید مایحتاج ضروری زندگی از جمله خوراک و پوشاک اقدام می کنند و سپس به سراغ خرید صنایع دستی می آیند. با توجه به اینکه صنایع دستی اصفهان بی نظیر است و هنر خاتم یکی از هنرهای بسیار زیبا و جذابی است که مرکز اصلی تولید آن در حال حاضر شهر اصفهان است و فرآیند تولید آن سخت و زمانبر است و نیاز به شناساندن این هنر به مردم دارد. در این راستا دولت باید اقدامات مهمی در جهت شناساندن این هنر و صادرات آن به کشورهای دیگر انجام دهد. اگر صادرات صنایع دستی رونق گیرد یکی از فعالیتهایی است که با کمترین هزینه، شرایط اشتغالزایی جوانان را فراهم می کند. در تولید محصولات خاتم مشکلی نداریم مواد اولیه ۱۰۰ درصد داخلی است و فقط یکسری از مواد اولیه مانند مس و مفتول برنجی که برای زیرساخت خاتم استفاده می شود انحصاری است که برای خرید آن دچار مشکل هستیم.

شایان ذکر است بیش از ۲۰۰ کارگاه در منطقه خوراسگان مشغول تولید خاتم هستند و بخش عمده محصولات فروشگاههای شیراز، تهران و خارج از کشور در این منطقه تولید می شود.

برای مقابله با چالش هایی که مطرح فرمودید، چه اقداماتی نیاز است صورت گیرد؟

درخواست بنده به نمایندگی از هنرمندان خاتم ساز و یک عضو کمیسیون خاتم در اتحادیه صنایع دستی از رسانه ها و بخصوص صدا وسیما شناساندن هنر خاتم سازی به مردم با تهیه فیلم و گزارش از صفر تا صد کار که مورد اقبال جامعه هنر دوست هم قرار گرفته و هزینه ای هم ندارد. از دیگر اقداماتی که برای مقابله با چالش های مطرح شده ضرورت دارد عبارتند از:

– نظارت سازمان و اتحادیه صنایع دستی بر فعالیت کارگاههای صنایع دستی از جمله کارگاههای تولید خاتم در جهت تولید محصولات باکیفیت و مرغوب

– فراهم نمودن بسترهای مناسب توسط دولت و مسئولان برای صادرات صنایع دستی به کشورهای دیگر

– اقدامات جدی دولت در جهت بازاریابی جدید برای فروش صنایع دستی

– بازاریابی جدید از طریق رایزن های فرهنگی و کنسولگری ها در کشورهای مختلف

– برگزاری نمایشگاه در کشورهای مختلف در جهت شناساندن کارهای هنری

– برگزاری ورکشاپ در کنار نمایشگاهها در جهت معرفی فرآیند کار و تولید صنایع دستی در شهرها و کشورهای مختلف

توصیه شما به علاقمندان و هنرجویان این هنر چیست؟

اگر علاقه به این هنر دارند توصیه من این است که وارد این هنر شوند اما برای امرار معاش و تامین مخارج زندگیشان کار مستمر و دائمی در کنار این هنر داشته باشند. خاتم هنر بسیار زیبا و جذابی است که تولید آن جنبه اقتصادی ندارد اما انسان را به لحاظ هنری سیراب می کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *