تنگه باب‌المندب و مسیر تنفس عربستان

نفیسه الله دادی

تنگه باب‌المندب راه آبی باریکی است که بین یمن در شبه جزیره عربستان (در خاورمیانه) و جیبوتی و اریتره در شاخ آفریقا واقع شده است. این تنگه دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می کند و از این طریق یک پیوند استراتژیک بین دریای مدیترانه و اقیانوس هند ایجاد کرده است. برآورد می‌شود که روزانه ۳٫۸ میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی تصفیه شده از طریق تانکرها از میان تنگه باب المندب عبور داده می‌شود. بسته شدن تنگه باب‌المندب می‌تواند تانکرهایی را که از خلیج فارس خارج می‌شوند، مجبور به انحراف از مسیر کند و به زمان و هزینه حمل و نقل بیفزاید. در امنیت این تنگه، یمن نقش مهمی دارد.
عربستان در جنگ با یمن خصومت را به اوج رسانده است؛ بنابراین مقابله به مثل کردن و آسیب رساندن به منافع عربستان از سوی یمن امری بدیهی است. یکی از اهداف غرب و عربستان از جنگ یمن، تسلط بر باب‌المندب است تا بتوانند مسیر فروش نفت را نیز تحت اراده خویش درآورند. یمن با ناامن کردن باب‌المندب برای عربستان، نشان داد که توانایی به خطر انداختن فروش نفت را دارد. بسته شدن تنگه باب‌المندب سبب افزایش قیمت نفت در جهان و هزینه برای عربستان شد.
گستاخی‌های عربستان و غربی‌ها بی‌نتیجه نخواهد ماند. ایران اعلام کرد در صورت تحریم، تنگه هرمز را می‌بندد و در یمن نیز در تلافی جنایات عربستان باب‌المندب را ناامن می‌کند، در واقع باید گفت دو شریان حیاتی از سه مسیر مهم انتقال نفت (یعنی کانال سوئز، هرمز و باب‌المندب) در خطر ناامنی برای زیاده‌خواهان است.
تنگه باب‌المندب برای عربستان بسیار مهم است؛ چرا که مبادلات تجاری عربستان از طریق این تنگه انجام می‌گیرد و مسیر تنفس عربستان است. اگر نتواند سود لازم را به دست آورد، دیگر نمی‌تواند جیب آمریکا و حامیانش را پر کند و این یعنی تنها ماندن عربستان، عربستانی که هیچ چیز از عالم سیاست نمی‌داند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *