توصیه‌های امام رضا(ع) به جوانان

محمد حاجیان

ازدواج، توصیه مشترک همه ائمه و بزرگان اسلام است؛ توصیه‌ای که اگر به آن عمل شود، می‌تواند تضمین‌کننده خوشبختی دنیا و آخرت باشد.
در کلام امام رضا(ع) هم توصیه‌هایی برای ازدواج، انتخاب همسر و ازدواج اسلامی نقل شده است که با هم مرور می‌کنیم.
از ایشان روایت شده است که فرمودند: زنی نزد امام باقر(ع) رسید و گفت می‌خواهم برای رسیدن به فضل و کمال هرگز ازدواج نکنم. حضرت فرمودند: «این کار را نکن. اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی دربر داشت، فاطمه(ع) به درک این فضیلت از تو شایسته‌تر بود؛ در حالی که هیچ‌کس در فضیلت و کمال بر او پیشی ندارد.
امام رضا(ع) همچنین فرمودند: مردی نزد امام باقر(ع) رسید؛ حضرت فرمودند: ازدواج کرده‌ای؟ مرد گفت: نه. حضرت فرمودند: دنیا و هرآنچه را در آن است، دوست ندارم، اگر شبی بی‌همسر به سر کنم. دو رکعت نمازی که فرد متأهل می‌گزارد، برتر از عمل مجردی است که شب‌زنده‌داری کند و روزها روزه‌دار باشد.
امام رضا(ع) در بیانی دیگر ازدواج به‌موقع را توصیه کردند و فرمودند: دختران همانند میوه درخت هستند.
هرگاه میوه درخت رسید، چاره‌ای جز چیدن آن نیست و اگر چیده نشود، تابش خورشید آن را تباه می‌سازد و وزش باد مزه آن را از بین می‌برد. (منتخب میزان‌الحکمه، ح ۲۷۸۵)
امام رضا(ع) درباره شرایط انتخاب همسر و سهولت در ازدواج می‌فرمایند: اذا خطب الیک رجل رضیت دینه و خلقه فزوجه و لایمنعک فقره (میزان الحکمه، ج ۴، ص ۲۸۰)؛ هنگامى که مردى از شما خواستگارى کرد که از دین و اخلاق او راضى بودید، به ازدواج با او رضایت دهید و مبادا فقر او تو را از این رضایت ‏بازدارد.
همین‌طور از ایشان نقل است که فرمودند: هرگاه خواستی ازدواج کنی، از خداوند طلب خیر کن و در پی آن برو؛ سپس دو رکعت نماز بخوان و دست‌هایت را بالا ببر و بگو: أللهُمَّ إنی اُریدُ التزویجَ فسَهِّل لی مِنَ النساءِ أحسَنهُنَّ خَلقاً وَ خلقاً وَ أعَفهُنَّ فرجاً وَ أحفظهُنَّ نفساً فِیَّ وَ فی مالی وَ أکمَلهُنَّ جَمالاً وَ أکثرَهُنَّ أولاداً (صحیفه رضویه، ص ۱۵۵)؛ خداوندا، می‌خواهم ازدواج کنم؛ پس برای من از زنان، نیکوترین آنها را از جهت نقش و نگار و خلق و خوی و پاکدامن‌ترین آنها و محافظ‌ترین آنها درباره من و مال من و کامل‌ترین آنها را از جهت زیبایی و جمال و فراوان‌ترین آنها را از جهت آوردن فرزند فراهم کن.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *