جنگ جهانی در لیگ برتر

هامون رشیدیان

چیزی تا شروع فصل جدید لیگ برتر باقی نمانده و رقابت بین مربیان هم داغ است. در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر شاهد حضور مربیان باتجربه‌ای همچون شفر و برانکو در کنار مربیان جوانی همچون نکونام و تارتار خواهیم بود. البته نباید از یاد برد که امسال امیر قلعه نویی و سپاهان و همینطور علی دایی و سایپا خود را در حد و اندازه‌های مدعیان قهرمانی می‌بینند. همه اینها در حالی است که تراکتوری‌ها با جذب یکی از سرشناس‌ترین مربیان دنیای فوتبال و البته چند ستاره مطرح لیگ اسکاتلند قصد دارند جام را به تبریز ببرند. در هر حال تعداد بالای مربیان خارجی مطرح لیگ امسال را به جنگی در ابعاد بین المللی تبدیل کرده است. در ادامه گزارش نگاهی خواهیم داشت به مربیان این جذاب این فصل لیگ برتر و رقابت داغ آنها.

امیر قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی با پنج قهرمانی پرافتخارترین مربی لیگ برتر است. قلعه‌نویی دو مرتبه با سپاهان و سه بار هم با استقلال قهرمان لیگ شد. برانکو در چهارمین سال حضورش روی نیمکت پرسپولیس، با دو قهرمانی، دومین مربی پرافتخار حاضر در لیگ هجدهم است. قلعه نویی امسال با رفتن به سپاهان امیدوار است که سومین قهرمانی‌اش را با این تیم در لیگ برتر جشن بگیرد.

علی دایی

شفر در اولین فصل حضور در فوتبال ایران، جامِ حذفی را بالای سر برد. اتفاقی که برای سرمربی این فصل پیکان هم در لیگ چهارم رخ داده بود و جلالی با صباباطری قهرمان جام حذفی شده بود. کارنامه افتخارات جام حذفی یحیی گل‌محمدی هم مانند امیر قلعه‌نویی با قهرمانی در دو جام حذفی پر شده است. بالاتر از همه این‌ها، علی دایی حضور دارد که با سه قهرمانی (۲ بار پرسپولیس و یک بار نفت تهران) پرافتخارترین مربی جام حذفی است. علی دایی همچنین به عنوان مربی بازیکن یک بار فاتنح لیگ برتر شده است. علی دایی تنها مربی حاضر در فصل جدید است که در تیم امسالش، سابقه بازی کردن هم دارد.

جان توشاک

در حال حاضر هدایت تیم ملی ایران را کارلوس کی‌روش برعهده دارد که سابقه نشستن به‌عنوان نفر اول روی نیمکت رئال مادرید را در کارنامه داشت. ولی تا به حال سابقه نداشته که مربی با تجربه حضور در رئال‌مادرید، به لیگ برتر ایران بیاید که تراکتورسازی با توشاک این طلسم را شکست. توشاک به عنوان اولین ولزی حاضر در لیگ ایران، سابقه قهرمانی لالیگا را هم با رئال‌مادرید در کارنامه دارد.

جواد نکونام

نکونام فصل گذشته نساجی را به لیگ برتر آورد تا در ۳۷ سالگی اولین تجربه مربیگری لیگ برتری‌اش را بچشد. نکونام که سال‌ها کاپیتان اول تیم ملی ایران بود بارها مورد ستایش کارلوس کی روش قرار گرفته به گونه‌ای که کی روش عنوان کرده بهترین جانشین برای او در تیم ملی ایران جواد نکونام است.

فیروز کریمی

فیروز کریمی بیشتر از هر مربی در لیگ برتر تیم عوض کرد. کریمی در این سال‌ها در ده تیم مختلف لیگ برتری مربیگری کرده است. کریمی به دلیل ادبیات و شوخی‌هایش همواره مربی مورد علاقه خبرنگاران بوده است. بودن فیروز خان در لیگ برتر قطعاً بر جذابیت‌های خارج از زمین لیگ خواهد افزود.

برانکو

تا به حال هیچ مربی در تاریخ فوتبال ایران سه قهرمانی متوالی با یک باشگاه را تجربه نکرده است. معمولاً سندروم فصل سوم دامان مربی‌ها را می‌گیرد و بد شدن جو درون تیمی، باعث می‌شود که مربیان از هت‌تریک در قهرمانی ناکام بمانند. قلعه‌نویی هم که سه فصل متوالی قهرمان شد، در این سه فصل تیم عوض کرد و قهرمانی‌هایش با دو تیم مختلف سپاهان و استقلال بود. برانکو این فصل این شانس را دارد که با یک تیم سه قهرمانی متوالی را به دست بیاورد با این حال برانکو برای رسیدن به این مهم رقابت سختی را پیش رو دارد به خصوص اینکه قرمزها تا نیم فصل هم از خرید بازیکن محروم هستند.

وینفرد شفر

سرمربی آبی‌ها فصل قبل موفق شد اولین جام را کسب کند هر چند با عدم حضور استقلال در سوپر جام او عملاً شانس بردن دومین جام را از دست داد. شفر می‌داند که با وجود محبوبیتش در این فصل محکوم به قهرمانی در لیگ است و اگر این اتفاق رخح ندهد تنها گزینه‌ای که می‌تواند او را در استقلال نگه دارد قهرمانی در آسیاست. اما قهرمانی در لیگ ایران قابل مقایسه با قهرمانی در آسیا نیست و به نظر می‌رسد تنها گزینه فعلی شفر برای ماندگاری در استقلال قهرمانی در لیگ باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *