حربه‌هایی برای مقابله با ترامپیسم

نفیسه الله دادی

در دوران پسابرجام، اروپا باید به وعده و وعیدهای خود عمل کند. تنش میان ایران و آمریکا با بازگشت تحریم‌های ظالمانه آمریکا بالا گرفته است. آمریکا دیپلماسی و مذاکره را قربانی کرد تا از طریق تهدید ایران را مجبور به اطاعت از امیال خویش سازد؛ اما ایران نقطه ضعف آمریکا و حامیانش را به‌خوبی می‌داند و به‌درستی تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است. تهران پاسخ روشن خود را در قبال تهدید داده است. اگر ایران نتواند از طریق تنگه هرمز به مناسبات تجاری و فروش نفت ادامه دهد، هیچ کشور دیگری هم نمی‌تواند از این آبراه مهم استفاده کند. در ایران برای مقابله با تهدیدات ترامپ یک اجماع و وحدت کلی وجود دارد؛ وحدت هم میان ارکان و مقامات و هم مردم به وضوح مشهود است.
اروپا برای نجات برجام یا دست‌کم برای مستثنی‌کردن خود از سیاست‌های آمریکا و نشان‌دادن این نکته که تنها در سخن حامی برجام نبوده است، بلکه در عمل نیز خواهان حمایت از برجام است، باید طرحی عملی ارائه کند. اروپا با اعمال نفوذ در مسیر پسابرجام باید به خودباوری برسد که می‌تواند یا نه توانایی لازم را برای تأثیر در موضوعات بین‌المللی ندارد؛ اروپا باید خودش را محک بزند.
اکنون مهم این است که در بسته اروپا، راهکارهای عملی برای ناکام‌گذاشتن تحریم‌های آمریکا طراحی شده باشد. طرف آمریکایی برای موفقیت خود از علم طراحی مکانیزم بهره برده است؛ یعنی سازوکاری طراحی کرده ‌است که بانک‌ها، شرکت‌های بین‌المللی و سایر طرف‌های مرتبط به نفع آمریکا بازی کنند. این مکر را باید با روشی مشابه پاسخ داد. اطلاعی در دسترس نیست که طرف اروپایی آیا سازوکاری برای این منظور طراحی کرده است یا خیر. البته همان‌گونه که مقام معظم رهبری بیان کردند، در مقابله با تحریم‌ها و اقدامات ترامپ نباید صرفا به اروپا و سایرین دل سپرد. ما ملت ایران بزرگ‌ترین حربه مقابله با آمریکا را در اختیار داریم که همانا حفظ وحدت و اطاعت از مقام معظم رهبری است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *