در هنگام حادثه به جای فیلم گرفتن کمک کنید!

دامون رشیدزاده

حادثه تلخ سانحه تصادف سنندج بار دیگر با حاشیه‌هایی تلخ‌تر از خود تصادف همراه شد. بامداد چهارشنبه هنگامی کا تانکر حامل سوخت به دلیل نقص فنی با اتوبوس مسافربری برخورد کرد مانند همیشه بازهم صدها نفر موبایل به دست به صحنه تصادف هجوم بردند و به جای کمک کردن مشغول فیلم گرفتن از کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه تلخ شدند. هجوم این افراد به حدی زیاد بود که نیروهای امدادی به سختی توانستند خود را به صحنه تصادف برسانند. حتی هنگامی که پلیس در صدد بازکردن راه برای خروج مصدومان حادثه بود عده‌ای از این مزاحمان به سنگ و چوب به نیروهای پلیس و امدادی حمله کردند و باعث کند شدن روند امدادرسانی شدند.

متاسفانه حضور اینگونه افراد تنها مختص شهر سنندج نیست و اوضاع در همه شهرهای کشور به همین صورت است. اوج این رفتارهای ناهنجار در حادثه پلاسکو رخ داد و موجب شد موجی برای اصلاح این رفتار به راه بیفتد. این موج اما خیلی زود فروکش کرد و اوضاع به روال سابق بازگشت.

واقعیت این است که مردم ما برای امدادرسانی و کمک‌های اولیه آموزش ندیده‌اند و بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان که دروس کمک‌های اولیه در مدارسشان از دروس اصلی است در کشور ما انواع و اقسام درس‌های بی ربط جای کمک‌های اولیه را پر کرده است. این در حالی است که کشور ما مستعد بروز بلای طبیعی بسیار از جمله زلزله است و هم چنین ما یکی از بالاترین آمار تصادفات جاده‌ای در جهان را داریم.

نبود آموزش‌های لازم در هنگام بروز این حوادث باعث شده به محض بروز یک سانحه بسیار از افراد به جای تماس با نیروهای امدادی و یا کمک کردن به مصدومان در اولین اقدام شروع به فیلم و عکس گرفتن از سانحه شوند. این در حالی است که در چنین شرایطی حتی ثانیه‌ها نیز ارزشمند است و اگر کمک چند ثانیه زودتر برسد می‌تواند به نجات جان یک انسان منجر شود.

البته در کنار گروه پر تعداد فیلم بگیران هستند افرادی که با قصد کمک به سمت سانحه می‌شتابند اما این افراد نیز به دلیل آموزش ندیدن گاهی به جای کمک کردن به مصدومان سبب بدتر شدن وضعیت مصدومان می‌شوند. اگر چه این افراد با نیت خیر و قصد کمک به سمت حوادث می‌شتابند اما واقعیت این است که نجات جان یک مصدوم نیاز به تخصص و آموزش دارد و از عهده هر کسی ساخته نیست.

اما سؤال مهم این است که در چرا با وجود ضرورت آموزش مردم چرا هنوز هیچ کار جدی‌ای در این زمینه صورت نگرفته است؟ تا چه زمانی مسئولان قصد دارند پس از بروز این ناهنجاری‌ها تنها به ابراز تأسف بسنده کنند؟ آیا زمان آن نرسیده که عزمی جدی برای آموزش کمک‌های اولیه در کشور به وجود بیاید؟

پاسخ به این سؤالات را به مسئولان محترم کشور واگذار می‌کنیم اما بنا بر رسالت رسانه برای اطلاع رسانی در این گزارش چند راهکار ساده به شما آموزش می‌دهیم تا هنگام بروز سوانح بتوانید قدمی کوچک برای امداد رسانی بردارید.

آموزش امداد

– در هنگام بروز سانحه اولین کار شما باید تماس با نیروهای امدادی باشد. شماره ۱۱۰ – ۱۱۵ – ۱۲۵ سه شماره مهم در هنگام بروز اینگونه حوادث است. تماس با هر کدام از این شماره‌ها که به ترتیب شماره پلیس، اورژانس و آتش نشانی است می‌تواند مهمترین کمک شما باشد.

– اگر با صحنه تصادف روبرو شدید اولین اقدام شما باید اطلاع رسانی به دیگر خودروها باشد. برای این کار فوراً چراغ‌های خطر خودرو (فلاشر) خود را روشن کنید و خودرو را در محا امنی پارک کنید. به یاد داشته باشید ترمز ناگهانی شما و پارک کردن خودرو در محل نامناسب می‌تواند منجر به بروز سوانح دیگری شود.

– اگر در خودرو کپسول آتش نشانی و وسایل امدادی دارید سریعاً با این وسایل به سمت صحنه تصادف بروید و اگر نیاز بود سعی کنید اول از همه از بروز آتش سوزی جلوگیری کنید.

– به هیچ عنوان اگر تخصص لازم را ندارید از خارج کردن مصدومان خودداری کنید. شکستگی به خصوص در نخاع بسیار حساس و خطرناک است و ممکن است کمک شما بعث قطع نخاع مصدوم شود. پس سعی کنید با صحبت با مصدومان از میزان صدمات اطلاع پیدا کنید. اگر همه شرایط مناسب بود یعی کنید با احتیاط کامل مصدومان را اندکی از خودرو دور کنید. این حداکثر کمک شما در اینگونه حوادث است.

– اگر مشاهده کرید که خودروهای امدادی در حال نزدیک شدن هستند بهترین کمک شما ترک محل سانحه و باز گذاشتن مسیر عبور و مرور است.

– اگر به سانحه‌ای رسیدید که پلیس و نیروهای امدادی حضور دارند بهترین کمک شما عبور سریع و باز کردن مسیر است، نگاه کردن و زل زدن به مصدومان و حادثه نه تنها کمک نیست بلکه باعث کند شدن روند امدادرسانی می‌شود.

– به عنوان آخرین خواهش اگر مشاهده کردید خودروهای امدادی (آمبولانس – ماشین آتش نشانی – پلیس و …) قصد عبور دارند لطفاً راه را برای عبور این خودروها باز بگذارید. راه ندادن به خودروهای امدادی یکی از زشت‌ترین رفتارهای غیر انسانی است. همیشه در اینگونه موارد فکر کنید که ممکن است فردی از خانواده یا دوستان شما نیاز به کمک داشته باشد و این خودروها در حال کمک به عزیزان شما هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *