مشکل بیمه برای همه کارگران صنایع دستی حل شود

خدیجه توسلی دینانی

مهدی شمائی متولد ۱۳۶۲ اصفهان، ایشان بیش از ۱۰ سال است که در هنر فیروزه‌کوبی و ساخت و ساز صنایع دستی فعالیت می‌کنند. استاد شمائی چهار سال زیرنظر استاد بهرامی شاگردی نموده و حدود شش سال است که به طور مستقل در این هنر فعالیت می‌کنند. ایشان بازرس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در رشته فیروزه‌کوبی و مسئول کمیسیون فنی در رشته فیروزه‌کوبی اتحادیه صنایع دستی اصفهان می‌باشند. گفت‌وگویی با این هنرمند فیروزه‌کوب اصفهانی داشته‌ایم که از نظر می‌گذرانید:

در مورد موفقیت‌هایی که در این هنر بدست آورده‌اید توضیح دهید؟

با توجه به اوضاع بازار، ماندن و فعالیت در این شرایط موفقیت بزرگی است. به لطف خداوند دو فروشگاه و یک دفتر در تهران دارم. مجموع پرسنل ما ۶۰ نفر هستند که فعالیت می‌کنیم نمایشگاه مختلفی در شهرهای اصفهان، همدان، زنجان، تهران و رشت و … شرکت کرده‌ام و بیش از ۱۲ لوح تقدیر دارم.

مجموعه فیروزه‌کوبی شمائی دارای پروانه تولید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌باشد و افتخار دارد که محصولات و ظروف خود را با برترین کیفیت به مشتریان ارائه نماید. فیروزه‌های کار شده روی این محصولات از معدن نیشابور بوده و محصولات تولیدی ما ریزش و خرابی ندارد و دارای ضمانت‌نامه کتبی بوده و در فاکتور نیز قید می‌شود. کلیه اجناس تولید شده در این واحد تولیدی دارای ضمانت ۱۰ ساله و خدمات پس از فروش می باشند.

آیا هنر فیروزه‌کوبی در کشورهای دیگر وجود دارد؟

در کشورهای دیگر وجود ندارد. اما در شهرهای نیشابور و تهران تولید می‌شود. اما جایگاه اصلی آن در اصفهان است. ۲۰ کارگاه فیروزه‌کوبی در اصفهان داریم که ۱۰ کارگاه مجوز از صنایع دستی و اتحادیه دارند و فعالیت می‌کنند. من به لطف خداوند جزء بزرگترین تولیدکنندگان فیروزه‌کوبی هستم. در تولید فیروزه‌کوبی دومین کارگاه فعال در اصفهان هستم.

وضعیت هنر فیروزه‌کوبی در اصفهان چگونه است؟

مردم اصفهان کار فیروزه‌کوبی را به خوبی نمی‌شناسند، فیروزه‌کوبی قدمت ۸۰ ساله در ایران دارد و این هنر هم در اصفهان قدمت ۵۰ ساله دارد و ۱۵ سال است که به صورت گسترده در اصفهان فعالیت انجام می‌شود.

من تبلیغات بسیاری از طریق بروشور، کاتالوگ، تلویزیون برای آشنایی مردم با این هنر انجام داده‌ام، اما هنوز شناخت کافی ندارند. البته قدرت خریدشان کم است چون گران است. رسانه‌ها باید برای تبلیغات و معرفی هنرها به مردم وقت بیشتری صرف کنند و با توجه به اینکه امسال با عنوان حمایت از تولید کالای ایرانی نام نهاده‌ شده باید تلاش شود صنایع دستی اصفهان و همه هنرها را به مردم بشناسند. محصولات صنایع دستی و بخصوص فیروزه‌کوبی پس از خرید دارای ارزش افزوده هستند و من پس از فروش محصولات ضمانت‌نامه کتبی نیز به آنها می دهم و سالانه محصولات فیروزه‌کوبی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت دارد.

مشکلات موجود در هنر فیروزه‌کوبی را توضیح و چه اقداماتی در رفع این مشکلات باید انجام شود؟

بیمه کارگرانم قطع شده است، به من گفته‌اند ۵ نفر را می‌توانم بیمه کنم که برای انتخاب ۵ نفر باید تفاوت‌هایی قائل شوم که این درست نمی‌باشد. مشکل بیمه برای کل کارگران صنایع دستی حل شود.

آیا در آثارتان سبک خاصی دارید که محصولات شما را متمایز از سایر تولیدکنندگان فیروزه نماید؟

بله. تولید محصولات جدیدی از جمله کشکول قلم و فیروزه که برای اولین بار تولید شده در حقیقت سمبل کار من است و ترکیبی از قلمزنی، شبکه‌بری و فیروزه‌کوبی است و محصولات تولید شده ما را متمایز از سایر تولیدکنندگان فیروزه می‌نماید.

برای ماندگاری این هنر چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

کیفیت کالا، تبلیغات، استفاده از جنس مرغوب مس در تولید کالا، سنگ مرغوب، چسب بسیار مناسب و خدمات پس از فروش(۱۰ سال ضمانت کتبی) از فعالیت‌هایی است که من برای ماندگاری این هنر انجام داده‌ام. محصولات ما دارای گواهینامه استاندارد کیفیت و رضایتمندی مشتری می‌باشند.

آیا فعالیت شما منجر به کارآفرینی و اشتغال گردیده است؟

بله سه کارگاه دارم. ۱- بازار حسن‌آباد: ۳۰ نفر مشغول فعالیت هستند. در این کارگاه دو شیفت از بانوان مشغول فعالیت هستند شیفت صبح از ساعت ۷:۳۰ تا ۲ و شیفت بعدازظهر از ساعت ۲ تا ۸ شب. در این کارگاه ۷ نفر از آقایان نیز مشغول فعالیت هستند.

۲- کارگاه خیابان کاوه که ۱۲ نفر مشغول فعالیت هستند.

۳- کارگاه فولاشهر هم ۱۰نفر مشغول فعالیت هستند

دفتر تهران هم که مسئول پخش و برگزاری نمایشگاه هستند که ۴ نفر فعالیت می کنند که مجموعاً ۶۰ نفر مشغول فعالیت هستند.

فروش محصولات تولید شده شما به چه صورت است؟

محصولات ما از طریق دفتر تهران، کارگاه بازار حسن‌آباد، کارگاه خیابان کاوه، نمایشگاه‌ها، سایت، کانال تلگرام به فروش می‌رسد. با خارج از کشور به صورت مستقیم در ارتباط نبوده‌ایم ارتباط ما به صورت غیرمستقیم بوده است.

محصول ممتاز فیروزه‌کوبی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

۱- لایه مس باید کلفت و ضخیم باشد.

۲- سنگ محصول از نیشابور اصل تهیه شده باشد.

۳- مس و سنگ محصول باید دارای شفافیت فوق‌العاده باشند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *