پشت پرده ناآرامی‌های عراق

نفیسه الله دادی

تظاهرات‌ اخیر عراق باز هم مبنای اظهارات ضد و نقیضی درباره این ناآرامی‌ها شد. این اعتراضات به دیگر شهرهای جنوب مانند کربلا، العماره، ناصریه و کوت نیز کشیده شد و چند نفر در این خشونت‌ها کشته شدند؛ مقر احزاب عراقی مانند حزب‌الدعوه، جریان حکمت، بدر و عصائب مورد حمله قرار گرفت و نیروهای کمکی ویژه از بغداد به این شهرها اعزام شدند؛ همچنین در بعضی شهرها وضعیت منع آمدوشد شبانه برقرار و شبکه اینترنت این مناطق نیز به طور کامل قطع شد.
رسانه‌های سعودی و آمریکایی، ایران را متهم کردند؛ اما این نقشه شوم سال‌هاست تکرار می‌شود و مردم به آگاهی زیادی درباره سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» رسیده‌اند و خیلی سریع این نقشه، نقش بر آب می‌شود.
شبکه‌ها و سایت‌های وابسته به عربستان و همچنین سایت بی‌بی‌سی عربی با تمرکز بر اقدام آشوب‌گران در حمله به دفاتر احزابی که گفته می‌شود وابسته به ایران است، با ذوق‌زدگی سعی در جهت‌دهی به اعتراضات دارند و از ضرورت براندازی نظام حاکم در این کشور سخن می‌گویند؛ اما ایران، کشور دوستی برای عراق است که در شرایطی که هیچ کشوری همراه وی نبود، پا در صحنه گذاشت و همه دشواری‌ها را پذیرفت تا داعش از عراق محو شود.
ازجمله محورهای تبلیغی رسانه‌های بن‌سلمانی اینکه قطع برق به جنوب عراق از ناحیه ایران علت اصلی خشم مردم است؛ در حالی که ایران هرگونه صادرات برق را تکذیب کرد و این عداوت عربستان و آمریکا و اذنابشان با ایران هر روز آشکارتر از قبل می‌شود.
آمریکا و آل سعود به دنبال کاهش گستره نفوذ ایران هستند؛ زیرا ایران را تهدیدی بزرگ می‌دانند. البته ایران برای دشمنانش تهدیدی بزرگ‌تر است؛ زیرا مانند بیشتر کشورهای خاورمیانه از منافع و خواسته‌هایش کوتاه نمی‌آید و بر سر عقاید خود تا پای جان می‌ایستد. خوشبختانه خصومت‌های دشمنان ایران به در بسته و شکست می‌خورد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *