پیام ایران دریافت شد

نفیسه الله دادی

ترامپ عادت به لفاظی دارد؛ غافل از اینکه حیثیت و فرهنگ جوامع مختلف با یکدیگر متفاوت است. ایران، کشوری با تجارت فراوان تاریخی و تمدنی چندهزار ساله است که زیر بار حرف زور نخواهد رفت و از سوی دیگر از مبانی اسلامی بهره‌مند است که متکی بر مقاومت دربرابر ظلم و ظالم است.
در پی رجزخوانی‌های مکرر ترامپ، رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد: در خلیج فارس، یا ایران از حق صدور نفت بهره‌مند باقی می‌ماند یا هیچ نقل و انتقال نفتی در آن صورت نمی‌پذیرد.
این گفته نخست همه را شوکه کرد؛ اما پس از اعلام حمایت نهادهای نظامی ایران متوجه شدند این تهدید جدی است. به‌راستی همان‌گونه که روحانی اعلام کرد، آمریکا نباید با دم شیر بازی کند. گویی ترامپ در مواجهه با ایران تنها چیزی راکه توقع نداشته است، دریافت پیام‌هایی مشابه پیام‌هایی از جنس تهدید خود بوده است؛ همچنین از مفاد کلام ترامپ و به‌ویژه از مواضع اخیر او و مدیرانش چنین برمی‌آید که آنها در موضعی متوهمانه گویی شدیدا انتظار کشیده و می‌کشند تا اولین پیام تسلیم ایرانیان را طی ارتباطی تلفنی دریافت دارند و پیروزمندانه بر سر میز سازش حاضرشان ببینند؛ اما وی با غافلگیری اعلام کرد هیچ‌گاه آمریکا را تهدید نکن؛ بنابراین این پیام یعنی آمریکا پیام تهدید ایران را که ناشی از منطق منافع ملی ایران است، به‌درستی درک کرده و جدی گرفته است.
ایران، کشوری نیست که با یک تهدید پای میز مذاکره‌ای بنشیند که قبلا آن را آزموده است و می‌داند باز هم پایانش عهدشکنی است. تا زمانی که پای میز مذاکره رفتن به معنی تسلیم‌شدن باشد، ایران چنین نخواهد کرد.
ترامپ دچار خودبزرگ‌بینی شده بود که با رویکرد ایران شاید به خودش بیاید و متوجه شود حاکمیت برابر، تسلیم، تهدید و تحریم را نمی‌پذیرد، بلکه این عهدشکنی است که خارج از قوانین و عرف و مستوجب مجازات است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *