کام فوتبال ایران خیلی زود تلخ شد

دامون رشیدزاده

بعد از شیرین کامی نتایج درخشان ایران در جام جهانی تصمیم‌های احساسی بازیکنان و البته شیطنت رسانه‌ها باعث شده ایران در آستانه بازی‌های آسیایی دچار بحران عجیبی شود که احتمالاً فقط در فوتبال ما رخ می‌دهد.

بعد از حذف ایران از جام جهانی ۲۰۱۸ و رضایت بسیار مردم از نتایج و بازی‌های تیم ملی انتظار این بود که تیم ملی با همدلی بیشتر آماده رقابت‌های مهم آسیایی شود. اما بر خلاف باور عمومی فشارهای پیش و هنگام برگزاری بازی‌های جام جهانی حالا در حال نشان دادن نتایج خود است.

کی‌روش

پیش از جام جهانی در حرکتی بی سابقه بخش بزرگی از جامعه فوتبال ایران به سرکردگی باشگاه پرسپولیس تخریب بی سابقه‌ای را در مورد تیم ملی آغاز کرد. این تخریب‌ها باعث لغو اردوهای تدارکاتی تیم ملی و انتشار تهمت‌های عجیب و غریب علیه کارلوس کی‌روش شد. در آن هنگام هر چند کی‌روش جسته و گریخته پاسخ منتقدان را می‌داد اما برگ برنده در اختیار مخالفان بود تا با توجه به حمایت هواداران و البته احتمال نتیجه نگرفتن تیم ملی بتوانند تیشه به ریشه کی‌روش بزنند. اما اوضاع در جام جهانی به نفع این افراد پیش نرفت و تیم ملی با درخشش بی نظیری تحسین فوتبال دوستان از سراسر جهان را برانگیخت. همین موضوع فرصت خوبی را برای انتقام در اختیار کی‌روش قرار داد و او هم با تندترین حالت ممکن پاسخ ناملایمات ماه‌های اخیر را داد و حسابی از خجالت برانکو درآمد. این ماجرا البته تنها بحران جدی تیم ملی نبود.

رضا قوچان نژاد

رضا قوچان نژاد که همواره جز محجوب‌ترین بازیکنان تیم ملی بود بعد از اینکه در جام جهانی فرصت بازی کردن پیدا نکرد در تصمیمی احساسی از تیم ملی خداحافظی کرد. هر چند گوچی بسیار محترمانه این کار را انجام داد اما خروج او از تیم ملی آنهم در شرایطی که بازی‌های آسیایی فرصت مناسبی برای هنرنمایی او بود شوک بزرگی را به تیم ملی وارد کرد.

سردار آزمون

درست همزمان با خداحافظی قوچان نژاد سردار آزمون در حرکتی مشابه و البته عجیب در ۲۳ سالگی از تیم ملی خداحافظی کرد تا بحران تیم ایران وارد فاز تازه‌ای شود. سردار آزمون بعد از بازی اول تیم ملی هدف انتقادهای تندی در فضای مجازی قرار گرفت. این فشارها حتی روی عملکرد او در بازی با اسپانیا هم تأثیر گذاشت اما در مجموع او نیز مانند همه بازیکنان ایران عملکرد بسیار خوبی را در جام به نمایش گذاشت. با این حال فشارها بر آزمون از سوی فحاشان فضای مجازی این بازیکن را مجبور به کناره گیری از تیم ملی کرد. هر چند آزمون بیماری مادرش را دلیل این تصمیم عنوان کرد اما واقعیت این است که این بازیکن جوان در مقابل هجمه فضای مجازی کم آورد و تصمیم گرفت حداقل در شرایط فعلی از تیم ملی کناره گیری کند.

با بحرانی‌تر شدن اوضاع حالا خبرهای ضد و نقیضی از کناره گیری کی‌روش نیز به ثمر می‌رسد هر چند کی‌روش در تمام این سالها در بدترین شرایط توانسته بود پاسخ منتقدان را بدهد اما اینگونه به نظر می‌رسد که سرمربی تیم ملی هم از حجم بالای مشکلات فوتبال ما به خسته شده است. تیم ملی فوتبال ایران به جز مشکلات ساختاری در موضوعات پیش پا افتاده‌ای مانند لباس و یا حتی دیدارهای تدارکاتی با مشکلات جدی‌ای روبروست و بعید به نظر می‌رسد این مشکلات در سال‌های آینده از آسمان فوتبال ایران کنار روند.

شاید در این شرایط خوشحالترین افراد رقبای ایران در آسیا باشند که به احتمال زیاد برنده خوش شانس این کشمکش‌ها خواهند بود.

نبود مدیریت درست در فوتبال ما باعث شده ساختمان فوتبال ایران با مشکلات اساسی در حال فرو ریختن باشد. قربانیان احتمالی فرو ریختن این فوتبال نیز مانند همیشه بازیکنان و مردم خواهند بود. این ساختمان نه با وعده و وعید و نه با وصله پینه‌های موقتی درست نخواهد شد و تا زمانی که فوتبال ما به معنای واقعی حرفه‌ای نشود این ساختمان با هر تنش کوچکی فرو می‌ریزد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *