گفت و گوی کیمیای وطن با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان : بوم گردی روستایی در اصفهان از پیدا تا پنهان

زهرا نصیری

امروزه تبلیغات رسانه‌های استکباری درایران هراسی اجازه تفکر صحیح را از مردم گرفته، بنابراین باید با توسعه طرح گردشگری در روستاهای اصفهان و دیگر نقاط کشور، این موضوع را خنثی کنیم. این جمله شاه بیت صحبت‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درگفتگو با خبرنگارروزنامه کیمیای وطن بود که هم از مسئولان وهم از مدیران بخش خصوصی که فعال بخش گردشگری هستند خواست تا دراین زمینه به صورت فعال به بخش گردشگری روستایی و رونق آن کمک نمایند.

 گردشگری واقتصاد پایدار

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان بحث اقتصادی، درآمدزائی و اشتغال را در فرایند گردشگری مورد تاکید قرار داد و افزود: امروزه نیمی از بودجه کشورهای گردشگرپذیراز محل گردشگری تأمین می‌شود اما این رویداد با بحث‌های فرهنگی و صدور ارزشها ی هر جامعه‌ای نیز پیوندی ناگسستنی دارد که ما باید به عنوان یک کشور با ابعاد فرهنگی، دینی، مذهبی، طبیعی به این مفاهیم توجه ویژِه داشته باشیم و راه را برای ورود هر چه بیشتر مسافر به ایران و بخصوص استان‌هایی که از ظرفیت تاریخی و گردشگری هستند مهیا کنیم. فریدون اله یاری، توسعه گردشگری در محروم‌ترین مناطق، را منجر به برقراری عدالت اجتماعی عنوان کرد وبه این مطلب اشاره داشت، استان اصفهان علاوه برنقاط مرکزی که دارای جاذبه‌های تاریخی است از ظرفیت‌های بکر و دست نخورده‌ای در روستاها نیز برخوردار است که متاسفانه در طول دهه‌های مختلف از این ظرفیت‌ها غفلت شده است.

تسهیلات برای رونق بوم گردی

مدیر گردشگری اصفهان تاکید دارد، مردم باید بدانند که گردشگری تنها به هتل‌های چند ستاره و چند بنای تاریخی درمرکز شهرخلاصه نمی‌شود، و ما در روستای های اصفهان ازجاذبه های طبیعی و تاریخی گرفته تا هنر، آداب و روسوم تا کشاورزی و دامداری و غیره برخودارهستیم که می‌تواند مورد توجه قرارگیرد. وی ورود هتل داران، آژانس‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی و اقامتگاه‌های روستایی را برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری روستایی مؤثر دانست و گفت: شوراها و دهیاری‌های روستاها نیزدراین زمینه نقش خطیری دارند و می‌توانند با آموزش مردم اقامتگاه‌های بوم گردی را درروستا ها گسترش دهند. اله یاری، هماهنگی صورت گرفته با شورای عالی دهیاری‌ها و همچنین تفاهم نامه‌ای که با بانک کارآفرین برقرارکرده ا یم تهسیلاتی برای رونق بوم گردی و اقامتگاه‌های روستایی دراستان اصفهان درنظرگرفته شده است که روستائیان می‌توانند با مراجعه به این نهادها ازاین تسهیلات بهره مند شوند.

توجه به جاذبه‌های طبیعی

وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال ظرفیت اقامت در استان اصفهان برای ۲۰ هزارگردشگری فراهم می‌شود ادامه داد: با اتمام پروژه‌های هتل سازی، ورود مناطق نمونه به چرخه گردشگری و تکمیل مناطق بوم گردی در روستاها این مسئله محقق می‌شود. اله یاری می‌گوید: به عنوان مثال مناطق روستایی درغرب اصفهان بسیار ناشناخته مانده است، علیرغم آن که دراین مناطق جاذبه‌های بکر طبیعی بسیاری وجود دارد ولی هنوز بخش خصوصی و دولتی برای رونق حضور مسافران داخلی و خارجی و اطلاع رسانی‌های مناسب در این زمینه اقدامات مناسبی انجام نداده است. وی افزود: با توجه به قدرت رسانه‌های مجازی و دیداری و شنیداری باید ترتیبی اتخاذ شود تا این مناطق برای مردم معرفی گردد. این معرفی بر روی شبکه‌های اینرنت نیز بسیار با اهمیت است. درشرق اصفهان جاذبه‌های کویر، در غرب جاذبه‌های کوهستانی، درشمال جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و غیره بسیاری از ظرفیت‌های هستند که باید به مردم اطلاع رسانی شوند، اخیراً توسعه گردشگری در شرق اصفهان در بعضی روستاها سبب مهاجرت معکوس شده و جوانان که به امید یافتن کار به شهرها مهاجرت کرده‌اند به روستاهای زادگاه خود برگشته‌اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *