خدیجه توسلی دینانی

مجید اقوام کرباسی فرزند بهرام در سال ۱۳۵۰ در خانواده‌ای اهل هنر چشم به جهان گشود و از همان دوران کودکی علاقمند به هنر بود. در نوجوانی در رشته گرافیک مشغول تحصیل و همزمان با آن در زمینه نگارگری نیز فعالیت می‌کرد تا اینکه در رشته گرافیک در دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۷۳ فارغ‌التحصیل شد. هم اکنون فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته نقاشی می‌باشند. پس از آن در سال ۱۳۷۶ در وزارت آموزش و پرورش مشغول به تدریس گردید. همزمان نیز به نگارگری و فعالیت در حوزه صنایع دستی مشغول بود. از وی آثار متعددی به جای مانده که برخی از آنان موفق به دریافت جوایزی نیز گردیده است. وی دارای مهر اصالت یونسکو می‌باشد و تاکنون در چندین نمایشگاه جمعی و انفرادی شرکت نموده است. حوزه فعالیت نگارگری وی در مکتب اصفهان و با موضوعات دینی و ادبی می‌باشد. مطلب زیر حاصل گفت وگوی کیمیای وطن با این هنرمند اصفهانی و استاد دانشگاه در زمینه هنر نگارگری می‌باشد که از نظر می‌گذرانید.

به عنوان یک هنرمند چه تعریفی از هنر دارید؟

امروزه تعریف شاخص و مشخصی از هنر وجود ندارد، به دلیل اینکه معیارهای هنری در هر دوره‌ای متفاوت است، به عنوان مثال از قرن دهم میلادی تاکنون هر دوره بر اساس فرهنگ و موقعیت زمانی و مکانی خودش تعریفی از هنر دارد، اما تعریفی که همه افراد و همه دوره‌ها به آن اجماع داشته‌اند؛ بیان حس و اندیشه یک شخص توسط ابزاری برای مخاطب. این ابزار متفاوت است. پس به طور خلاصه می‌توان گفت: بیان حس و اندیشه و ارتباط برقرار کردن حس و اندیشه با مخاطب، این پروسه را هنر می‌گویند که می‌تواند زاییده فطرت پاک باشد.

برای خلق یک اثر هنری چه عواملی دخیل هستند؟

اولین و مهمترین عامل برای خلق یک اثر هنری انگیزه و جوشش درونی است. جوشش درونی می‌تواند متأثر از بیرون باشد یا به صورت خودجوش زاییده ذهن و فکر هنرمند باشد، این تراوش درونی باید در قالب یک معیار زیبا با مخاطبش ارتباط برقرار کند و مخاطب اندیشه او را دریافت کند.

انگیزه شما برای خلق یک اثر هنری چیست؟

انگیزه شکل گرفتن یک اثر فاخر و برتر هنری، دغدغه‌های فکری هنرمند و بیان نیازهای جامعه است. من همیشه دغدغه این را داشتم که داستانهایی از قرآن و اتفاقاتی که در دین و مذهب خودمان افتاده را به تصویر بکشم چنان که می‌دیدم دوره رنسانس و یا حتی قبل از آن در اروپا تصویرهای زیادی از حضرت مسیح کشیده شده در صورتی که ما در مذهب و دین و آیین خودمان تصاویری که گویای اتفاقات تاریخی باشد کمتر می‌بینیم نه اینکه اصلاً دیده نشود اما خیلی کم. به این موضوع در مقایسه با مسیحیت کمتر پرداخته شده شاید یکی از دلایل آن این باشد که تصویرگری در آیین اسلام زمانی با محدودیت مواجه اما امروزه به این موضوع بیشتر پرداخته می‌شود. من زمانی به این فکر افتادم اگر اتفاقات مهم دینی به تصویر کشیده شود شاید بخشی از رسالتی که در حوزه هنر دارم را بتوانم برآورده کنم و با کارهایم پیامی را به مخاطب منتقل کنم.

استاد آثار شما الهام گرفته از چیست؟

آثارم بیشتر در حوزه فرهنگ و ادبیات ایرانی و دینی است. بخشی در حوزه ادبیات و فرهنگ و سنتهای دینی و ایرانی و بخشی در حوزه مذهب و داستانهای پیرامون قرآن مانند تصاویری از داستان مباهله، صحنه ظهر عاشورا، آیه ولایت سوره مائده، به شهادت رسیدن حضرت امام رضا (ع) و بقیه هم برگرفته از شعر و ادبیات کهن ایرانی است.

لطفاً موفقیتهای خود را در هنر نگارگری بیان فرمایید.

– ۲۰ سال فعالیت در حوزه نگارگری و صنایع دستی

– نفر اول جشنواره بین‌المللی قرآنی پرتو حسن در سال ۱۳۸۸

– نفر اول جشنواره بین‌المللی قرآنی سیمای انسان در قرآن ۱۳۸۹

– نفر اول جشنواره هنرهای تجسمی فنی حرفه‌ای در سال ۱۳۸۹

– نفر دوم جشنواره پرسش مهر در سال ۱۳۸۷

– نفر دوم جشنواره مقاومت ۱۳۹۲

– نفر دوم جشنواره بین المللی آیات ۱۳۹۴

– دارای اثر برگزیده و برتر در جشنواره صنایع دستی کرمانشاه

– دارای اثر تقدیر شده در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران

– شرکت در هشتمین دوسالانه نگارگری، چهارمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، جشنواره بین‌المللی رضوی، جشنواره و صنایع دستی همدان، نمایشگاه صنایع دستی کرمانشاه و نمایشگاه صنایع دستی خرم‌آباد.

– طراحی بخشی از دربهای ورودی حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) از طریق ستاد بازسازی عتبات شیراز

– دارای نشان ملی و مهر اصالت یونسکو برای دو اثر هنری

– مدرس مراکز آموزش عالی و هنرستان‌های اصفهان

تأثیر روحیات و عوامل محیطی مانند رخ دادن یک اتفاق خوشایند یا ناگوار تا چه حد می‌تواند روی آفرینش اثر هنریتان تأثیر بگذارد؟

بله. آثار خلق شده ما تحت تأثیر روحیات و شرایط محیطی و مقطع زمانی است که زندگی می‌کنیم. اگر کسی واقعاً دغدغه این را داشته باشد که بازتابی از وقایع پیرامونش را در آثارش منعکس کند و به مخاطب برساند؛ چه برای مخاطب هم عصر خودش و چه برای آیندگان قطعاً هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. آثار و تابلوهایی که امروزه توسط هنرمندان خلق می‌شود به عنوان یک سند و هویت هنری می‌تواند برای آیندگان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

برای ماندگاری هنر نگارگری چه فعالیتهایی را انجام داده‌اید؟

فعالیت در زمینه تولید آثاری با موضوعاتی متناسب با اعتقادات و ایدئولوژی فرهنگی و دینی کشورم و همچنین تولید محصولاتی برگرفته از فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی مانند استفاده از طرحهایی مربوط به بازی چوگان که گامی در جهت ماندگاری این هنر و آشنایی نسلهای آینده با هنر و فرهنگ ایرانی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *